۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛

نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۵۳
کد خبر: 524716
نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها اهمیت بسیار زیادی برای آینده اقتصاد ایران خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ عباس آرگون ، اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته همواره تاکید داشته که هرگونه تلاش برای مهندسی بازار ارز و برنامه ریزی برای سرکوب عمدی قیمت‌ها می‌تواند به شرایط کلان اقتصادی ایران آسیب جدی بزند، همانطور که ما نتایج بخشی از این مداخله و چند نرخی کردن ارز را نیز به وضوح دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت لغو تحریم‌ها نیز باید رویکرد دقیق به بازار ارز مشخص شود، توضیح داد: قطعا بهترین و تنها مکانیزم مثبت بازار است. اعتماد به بازار و شرایطی که عرضه و تقاضا به وجود می‌آورد بهترین راهکاری است که هم واقعیت‌های اقتصادی ما را مشخص می‌کند و هم از به وجود آوردن شوک‌های جدید به صادرکننده و تولیدکنندگان جلوگیری خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با هشدار نسبت به سرکوب عمدی نرخ ارز در صورت کاهش تحریم‌ها، بیان کرد: در صورتی که دولت بخواهد با ارزپاشی یا سرکوب دستوری قیمت ارز، این جو را به وجود آورد که شرایط بهبود پیدا کرده، نه تنها برای اقتصاد ایران جنبه مثبت نخواهد داشت که حتی ممکن است به ضرر و زیان شدید تولیدکننده و صادرکنندگان نیز منجر شود.

به اعتقاد آرگون، بهترین سناریو ارزی برای اقتصاد ایران در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، آزادسازی بازار و اعتماد به مکانیزم بازار برای تعیین قیمت است.

وی درباره براورد خود از احتمال کاهش تحریم‌ها نیز بیان کرد: هرچند هنوز مذاکرات ادامه داشته و مشخص نیست که چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد اما شرایط در هفته‌های گذشته بهبودی نسبی را نشان می‌دهد. اگر سال قبل هر روز خبر جدیدی از تحریم و محدودیت می‌آمد و حتی رییس جمهور آمریکا در توییتر خود تهدید می‌کرد، امروز این خبرها نیست و همین امر می‌تواند در بلندمدت به بهبود تجارت ایران کمک کند.

نرخ ارز پس از خروج آمریکا از برجام افزایشی قابل توجه پیدا کرد و تا پاییز امسال و پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند افزایشی خود را حفظ کرده بود.

هرچند مردم انتظار دارند که در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، نرخ ارز به شکل جدی کاهش پیدا کند اما فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که پایین آمدن ناگهانی نرخ دلار، برای تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند یا صادرکنندگانی که قصد بازگشت منابع به کشور را دارند، گران تمام می‌شود.

چند روز قبل رییس کنفدارسیون صادرات ایران به دولت هشدار داده بود که در صورت لغو تحریم‌ها، سیاست ارزپاشی در اقتصاد را اجرایی نکند.