۰ نفر

اظهارات متناقض درباره بیت‌کوین

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبر: 523353
اظهارات متناقض درباره بیت‌کوین

سقوط شدید قیمت بیت‌کوین در روزهای اخیر و ریزش قیمت آن به زیر مرز ۵۰ هزار دلاری بسیاری از معامله‌گران خرد را ترسانده است؛ بسیاری به دنبال این جواب هستند که این روند نزولی ادامه‌دار است یا مجددا بیت‌کوین می‌تواند به روند صعودی خود بازگردد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مرور نظرات تحلیل‌گران بازار رمزارزها حکایت از آن دارد که چشم‌انداز قیمتی بیت‌کوین در کوتاه‌مدت و بلندمدت از نظر این تحلیل‌گران متفاوت است. در حالی که افق زمانی کوتاه‌مدت گروهی از تحلیل‌گران احتمال سقوط بیشتر قیمت بیت‌کوین را می‌دهند در بازه بلندمدت با تکیه بر عوامل بنیادی حمایت‌کننده قیمت بیت‌کوین این تحلیل‌گران اغلب آینده‌ای صعودی را برای شناخته‌شده‌ترین رمزارز جهان متصور هستند.

این تفاوت در دیدگاه‌ها به حدی است که برخی از تحلیل‌گران رمزارز، سقوط ۵۰درصدی قیمت بیت‌کوین در هفته‌های آتی را رد نمی‌کنند و از سوی دیگر برخی دیگر از تحلیل‌گران بر این باورند که تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت بیت‌کوین احتمالا به مرز ۱۰۰ هزار دلاری خواهد رسید. برخی دیگر نیز روند کنونی را بیشتر متوجه اختلالات در عرضه بیت‌کوین می‌دانند و از همین رو بر این باورند که بیت‌کوین به زودی به مدار صعودی خود بازمی‌گردد.

بیت‌کوین در ابتدای راه است

با اینکه فقط در روز جمعه و فقط یک روز پس از انتشار اخباری مبنی‌بر افزایش مالیات بر عایدی سرمایه در آمریکا، بیت‌کوین به زیر مرز ۵۰ هزار دلاری سقوط کرد و در یک روز بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش کل بازار رمزارزها کاسته شد اما این روند نزولی متوقف شده است؛ این در حالی است که گروهی از سرمایه‌گذاران خبر از یک اصلاح قیمتی عظیم داده بودند و سقوط قیمت بیت‌کوین را ادامه‌دار می‌دانستند. شناخته‌شده‌ترین رمز ارز جهان در ماه‌های گذشته علاقه سرمایه‌گذاران شرکتی و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی را به خود جلب کرده است.

برخی این نوسانات قیمتی بیت‌کوین را امری طبیعی می‌دانند و بر این نکته تاکید می‌کنند که این دارایی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و نسبت به بازارهای دیگر پدیده بسیار نوظهوری است. مایکل ونوتو مدیر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مرتبط با رمزارزها در  Toroso Investments در این باره عنوان کرد بیت‌کوین هنوز نسبتا دارایی جدیدی به حساب می‌آید و با توجه به اینکه فقط ۱۱ سال از تولد این دارایی می‌گذرد چنین نوسان قیمتی دور از انتظار نیست.

چشم‌اندازی شدیدا صعودی

ونوتو کارشناس بازار رمزارزها درباره افت شدید قیمتی بیت‌کوین در روزهای گذشته نیز بر این باور است که این یک اختلال قیمتی با عمری کوتاه است و هنوز این احتمال وجود دارد که قیمت بیت‌کوین تا انتهای سال‌جاری به قیمت ۱۰۰ هزار دلار برسد. ونوتو تنها کارشناس در بازار جهانی نیست که به آینده رمزارزها از جمله بیت‌کوین امیدوار است. گرگ کینگ مدیر صندوق Osprey  نیز در مورد آینده قیمتی بیت‌کوین می‌گوید که چشم‌انداز بلند‌مدت ما برای بیت‌کوین بسیار صعودی است.

بیت‌کوین مسائلی را در جهان حل کرده است که شاید تاکنون بشر اصلا از وجود آنها خبر نداشته است. بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با عبور از مرز ۶۰ هزار دلاری توانسته بود با رسیدن به نزدیکی مرز ۶۵ هزار دلاری به بالاترین قیمت خود در طول تاریخ برسد، اما اکنون ارزش این رمزارز به زیر ۵۰ هزار دلار سقوط کرده است.

نزولی‌های بازار بیت‌کوین

البته گروهی دیگر بر این باورند که این احتمال وجود دارد که روند نزولی کنونی ادامه پیدا کند؛ تحلیل‌گران بانک جی‌پی‌مورگان نیز عنوان کردند که در حال حاضر ارزش بیت‌کوین در برابر این نوسانات نزولی آسیب‌پذیر است و ممکن است روند نزولی ادامه‌دار باشد.

اسکات مینرد مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Guggenheim Partners نیز اخیرا طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است اگرچه قبلا تصور می‌کرد بیت‌کوین می‌تواند با قیمتی حدود ۱۰ برابر ارزش کنونی‌اش معامله شود، اما اکنون به نظر او این احتمال وجود دارد که ارزش بیت‌کوین با سقوط ۵۰ درصدی مواجه شود. مینرد در ادامه صحبت‌های خود افزود که جریان پول ورودی به بازار بیت‌کوین بسیار سریع و بسیار زیاد بوده است و این احتمال وجود دارد که این مسیر معکوس شود؛ در همین راستا مینرد معتقد است که احتمال یک اصلاح قیمتی بزرگ در بازار بیت‌کوین وجود دارد.

سیگنال عوامل بنیادی

کریس کویپر، تحلیلگر بازار سهام در CFRA Research معتقد است که برخی از اهرم‌ها و بازارهای فنی بازار سبب تحریک نزولی قیمت بیت‌کوین شده است؛ راه‌اندازی برخی از قراردادهای آتی در بازار رمزارزها و همچنین اختلال در عرضه بیت‌کوین در یکی از مراکز مهم عرضه بیت‌کوین در چین از جمله این عوامل بوده‌اند.

در همین راستا کویپر معتقد است که تمامی عوامل بنیادی در بازار بیت‌کوین تغییر پیدا نکرده‌اند و همچنان چشم‌اندازی صعودی را نوید می‌دهند؛ از جمله این عوامل بنیادی می‌توان به افزایش نفوذ و پذیرش بیت‌کوین در شرکت‌های بزرگ و همچنین رشد زیرساخت‌های تکنولوژیک در این زمینه اشاره کرد. شرکت‌های بزرگ و معتبری همچون Visa و مسترکارت به گرمی از ورود بیت‌کوین به سیستم پرداختشان استقبال کرده‌اند.