۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب‌نشینی فلزات گرانبها با انتشار داده‌های خوش بینانه اقتصادی / ادامه روند اصلاحی فلز زرد

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 522938
عقب‌نشینی فلزات گرانبها با انتشار داده‌های خوش بینانه اقتصادی /  ادامه روند اصلاحی فلز زرد

​معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته با افت متوسطی پس از دستاوردهای قابل توجه هفته گذشته به پایان رسید. معامله‌گران آتی کوتاه مدت هر دو فلز پس از کسب دستاوردهای مثبت در معاملات طول هفته و دستیابی به بالاترین سطح بازده چند هفته گذشته با روند نزولی متوسطی در آخرین روز معاملاتی هفته روبرو شدند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به دنبال انتشار گزارش فروش املاک مسکونی که بیانگر روند مثبت اقتصادی بوده است، بازار طلا تحت فشار قرار گرفت. با این وجود همچنان روند افزایشی قیمت‌ها در هر دو فلز گرانبها همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته، طلای آتی ژوئن با ۶.۷۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۷۷.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۴ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۷ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. هر سه شاخص اصلی ایالات متحده که هفته‌ای پر از نوسان را پشت سر گذاشته بودند در روز پایانی معاملات، سیر صعودی به ثبت رساندند. این در حالی است که روز پنجشنبه انتشار خبری مبنی بر پیشنهاد بایدن در رابطه با افزایش مالیات بر سود سرمایه ثروتمندان آمریکایی به طور کلی بازار را تحت تاثیر قرار داده بود؛ این طرح با هدف برابری اقتصادی مطرح شده و مشمول افرادی می‌شود که درآمد سالانه آنها بیش از یک میلیون دلار است. نرخ افزایش یافته جدید به همراه اضافه شدن مالیات موجود بر سود سرمایه به این معناست که نرخ مالیات فدرال برای سرمایه‌گذاران ثروتمند می‌تواند تا ۴۳.۳ درصد هم برسد.

در اخبار روز گذشته، شاخص مدیران خرید ترکیبی آوریل منطقه یورو PMI به ۵۳.۷ درصد رسید در حالی که این شاخص در ماه مارس ۵۳.۲ درصد و بیش از انتظارات بازار بود. دستیابی شاخص به سطح بالاتر از ۵۰ درصد خود نشان دهنده رشد اقتصادی است. همزمان PMI تولید منطقه یورو در این مدت ۶۳.۳ درصد بوده است.

از سوی دیگر در بازار رمزارزها، بیت‌کوین روند نزولی در پیش گرفت و در معاملات روز جمعه به زیر ۵۰ هزار دلار و کمترین سطح قیمت شش هفته گذشته رسید، همچنین با عقب نشینی بازار رمزارزها، قیمت طلا و نقره روند افزایشی در پیش گرفت. 

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا روند نزولی خود را ادامه داد. قیمت نفت خام نیمکس اندکی افزایش یافت و هر بشکه در حدود ۶۱.۶۵ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به حدود ۱.۵۶ درصد رسید.  

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای ژوئن همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت فنی و کمترین قیمت معاملات هفته پیشین یعنی ۱۷۲۳.۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۹۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است، در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۷۷۷.۱۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۳.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره می از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی قیمت‌ها در نمودارهای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۴.۶۸ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۷۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.