۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۳۰فروردین / خرید از صرافی، فروش در بازار آزاد

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۰۷
کد خبر: 521543
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۳۰فروردین / خرید از صرافی، فروش در بازار آزاد

امروز قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته و به سطح ۲۴۶۰۰تومان رسیده که اصلی‌ترین علت آن بالارفتن احتمال تفاهم برجامی بین ایران و آمریکا و افزایش حجم عرضه از سوی بازارساز است؛ اما یکی از نکات قابل توجه در بازار امروز افزایش خریداران در مقابل صرافی‌ها و فروش دلار با فاصله ۷۰۰تومانی در بازار آزاد بود که لازم است بازارساز با واقعی کردن نرخ صرافی‌ها و کاهش فاصله دو بازار مانع ادامه این وضعیت شود.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ دلار از روز گذشته بعد از شکست نوسان‌گیران در افزایش قیمت وارد فاز نزولی شد و درحالیکه عده‌ای منتظر دلار ۲۵هزار تومانی بودند امروز نرخ این ارز به ۲۴۶۰۰تومان کاهش یافت که عوامل متعددی در این روند موثر بود.

یکی از موثرترین عوامل در روند نزولی دلار، خوشبینی معامله‌گران نسبت به مذاکرات برجام و افزایش احتمال تفاهم بین ایران و آمریکا است؛ نشست مشترک برجام در وین همچنان ادامه دارد و نگاه همه بازارها به نتیجه این مذاکره است، حالا باوجود اینکه هنوز آینده برجام مشخص نشده اما اظهارات مثبتی که از سوی مسئولان پیرامون این موضوع شنیده می‌شود باعث تغییر مسیر بازار ارز طی دو روز گذشته شده است.

از دیگر عواملی که روند دلار را کاهشی کرده، افزایش تعداد فروشندگان از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها بوده است؛ دلار در سال جدید توانایی ماندگاری در کانال ۲۵هزار تومان را نداشت و نوسان‌گیران طی این مدت در بالابردن قیمت بارها با شکست مواجه شده‌اند، حالا با تشدید احتمالات درمورد توافقات برجامی و ترس از ریزش قیمت دلار، بر تعداد فروشندگان افزوده شده و درنتیجه افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت دلار شده است.

در این میان طی دو روز گذشته مجددا با افزایش فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها شاهد پدیده صف خرید در بازار ارز هستیم، از آنجا که فاصله قیمت دلار در دو بازار به حدود ۷۰۰تومان رسیده مردم مقابل صرافی‌ها صف کشیده‌اند تا از خرید دلار ارزان و فروش آن در بازار آزاد، قبل از کاهش بیشتر قیمت‌ها سودی به جیب بزنند.

سیگنال درهم به دلار

کاهش ۱۰۰تومانی قیمت درهم و رسیدن به سطح ۶۷۶۰تومانی از دیگر عوامل موثر بر روند نزولی دلار بود؛ چنانچه درهم با کاهش ارزش بیشتری رو‌به‌رو شود دلار به مرز ۲۴هزار تومان نزدیک‌تر خواهد شد.

درنهایت نباید از نقش بازارساز در کاهش قیمت دلار غافل شد؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که عرضه ارز طی چند روز گذشته افزایش یافته و گفته می‌شود قرار است بازارساز به این طریق مانع رشد قیمت دلار تا زمان انتخابات ریاست جمهوری شود.

دلار فردا هم ارزان می‌شود؟

نگاهی به قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی حاکی از انتظار فعالان بازار به ادامه روند نزولی است چراکه تا ساعت انتشار این خبر قیمت دلار در بازار غیررسمی به نیمه کانال ۲۴هزار تومان رسیده که به نظر می‌رسد در بازار نقدی فردا هم این جو کاهشی حکم‌فرما باشد.