۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فلز زرد همچنان صعودی به پیش می‌رود / ادامه روند افزایشی فلزات گرانبها

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳
کد خبر: 521108
فلز زرد همچنان صعودی به پیش می‌رود / ادامه روند افزایشی فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند افزایشی خود را ادامه داد و هر دو فلز به بالاترین سطح چند هفته‌ای خود رسیدند. روند صعودی معاملات با افزایش تقاضا در بازارها شدت بیشتری یافته است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ وضعیت فنی کوتاه مدت هر دو فلز طلا و نقره در معاملات هفته گذشته بهبود قابل توجهی یافت. کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت نفت در طول هفته در بازارها از جمله محرک‌های اساسی افزایش قیمت در بازار فلزات گرانبها بوده است. بر این اساس روز گذشته، طلای آتی ژوئن با ۱۲.۹۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۷۷۶.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۱۳ دلاری به قیمت ۲۵.۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام عمدتا روند ترکیبی داشتند؛ در ایالات متحده هم دو شاخص از سه شاخص اصلی، بالاترین رکورد سال ۲۰۲۱ خود را در روز پایانی معاملات هفته به ثبت رساندند. داده‌های قوی اقتصادی ایالات متحده و چین باعث شده تا نگاه سرمایه‌گذاران به بازارهای ریسک پذیر بیش از پیش معطوف شود، بر اساس گزارش‌های به دست آمده داده‌های اقتصادی طی ماه‌های آینده رشد قوی‌تری تجربه خواهند کرد.

اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ موفق به ثبت رشد ۱۸.۳ درصدی شده، این در حالی است که خرده فروشی ماه مارس در این کشور هم رشد ۳۴ درصدی به ثبت رسانده است. با این وجود رشد تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۲۰۲۱ چین، با بازگشت تولید و هزینه‌های مصرف کننده به سطح نرمال‌تر، به سرعت رو به کاهش گذاشته است. البته این نکته لازم به یادآوری است که درست یک سال پیش، با اجرای قرنطینه، تولید در چین متوقف شده بود. رشد تولید ناخالص داخلی چین در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۲۰ که روند رشد اقتصادی شکل گرفته بود تنها ۰.۶ درصد بوده که در میان ضعیف‌ترین رشدهای فصلی یک دهه گذشته قرار می‌گیرد. در طول سال ۲۰۲۰، رشد تولید ناخالص داخلی چین در حدود ۲.۳ درصد بوده و البته ذکر این نکته ضروری است که چین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که در سال ۲۰۲۰ موفق به ثبت رشد اقتصادی سالانه شده است. تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که با در نظر گرفتن اختصاص هزینه‌های محرک و اعتبارات آسان برای عبور از شرایط همه‌گیری، این کاهش رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان، بسیار توجیه پذیر است. با این وجود اخبار خوش بینانه اقتصاد چین، محرکی مثبت برای رشد قیمت بازار فلزات گرانبها به حساب می‌آید چرا که تقاضای مصرف و تجاری بهتری برای این بازار ایجاد خواهد کرد.

در دیگر اخبار روز گذشته، دولت بایدن تحریم‌هایی علیه روسیه به دلیل هک سولار ویندز SolarWinds و تلاش برای ایجاد اختلال در سیستم انتخاباتی ایالات متحده در نظر گرفته و در همین راستا ایالات متحده دیپلمات‌های روس حاضر در خاک آمریکا را اخراج کرده است.

شاخص قیمت مصرف کننده در منطقه یورو در ماه مارس نیز ۰.۹ درصد نسبت به ماه فوریه و ۱.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. در شرایطی که بسیاری بر این باورند که روند اقتصادی کنونی منجر به شکل‌گیری تورم افزایشی شدیدی خواهد شد، این میزان رشد قیمت مصرف کننده منطقی به نظر می‌رسد. 

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت، در معاملات هفته گذشته بازارهای خارجی، شاخص دلار روند صعودی خود را از دست داد و مسیر نزولی در پیش گرفت. قیمت نفت خام نیمکس نیز همچنان مسیری باثبات می‌پیماید و هر بشکه نفت خام نیمکس ۶۳.۴۵ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز با اندکی کاهش نسبت به معاملات روز گذشته در محدوده ۱.۵۷۶ درصدی معامله می‌شود.

فلز زرد همچنان صعودی به پیش می‌رود / ادامه روند افزایشی فلزات گرانبها

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای ژوئن همچنان در بالاترین سطح شش هفته گذشته خود باقی ماند و به نظر می‌رسد معاملات روند صعودی شکل داده باشند. روند صعودی معاملات برای نخستین بار در طول ماه‌های گذشته مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را بازیافته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۲۳.۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا بر روی ۱۷۸۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی ۱۷۵۹.۴۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

فلز زرد همچنان صعودی به پیش می‌رود / ادامه روند افزایشی فلزات گرانبها

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت معاملات آتی نقره می در طول روز گذشته بالاترین سطح سه هفته‌ای خود را حفظ کرد. روند صعودی و نزولی معاملات آتی نقره مارس در یک روند کلی قرار دارند. روند نزولی ده هفته‌ای در نمودارهای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۷ دلاری و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۴.۶۸ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶.۷۴ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۷۹۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.