۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا و نقره در آغاز هفته معاملاتی/ بازارها به دنبال محرک اقتصادی برای صعود

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
کد خبر: 520176
کاهش قیمت طلا و نقره در آغاز هفته معاملاتی/ بازارها به دنبال محرک اقتصادی برای صعود

در معاملات روز گذشته ایالات متحده قیمت طلا و نقره کاهش یافت چرا که معامله‌گران کوتاه مدت در تلاش برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت بازار هفته معاملاتی را آغاز کرده‌اند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ معاملات هفته جاری بازار فلزات گرانبها در حالی شروع شد که اخبار خاصی در بازارها به عنوان محرک عمل نکرد و قیمت‌ها روند نزولی در پیش گرفت. بر این اساس طلای آتی ژوئن با ۱۳.۴۰ دلار کاهش به ۱۷۳۱.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۰۵ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۸۲ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی روند کاهشی داشتند که به عقیده تحلیل‌گران این عقب نشینی یک روند اصلاحی از صعود متوالی چند روز گذشته است که موجب ثبت رکوردهای جدید در شاخص‌ها شده بود. بازارها در معاملات روز گذشته واکنش چندانی به اظهارات جروم پاول در برنامه تلویزیونی ۶۰ دقیقه نداشتند که بار دیگر تاکید کرده بود بانک مرکزی ایالات متحده به حمایت‌های خود از اقتصاد تا بهبود کامل اقتصاد از شرایط همه‌گیری ادامه خواهد داد. وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که مدتی طول خواهد کشید تا فدرال رزرو به تغییر نرخ بهره اقدام کند.

از جمله اخبار مهم روز گذشته انفجار در یک مرکز غنی سازی در نطنز ایران بود که ناشی از یک حمله سایبری به این مرکز عنوان شده است، احتمالات بیانگر آن است که این حمله از سوی اسراییل انجام شده باشد. گزارش‌ها خبر از یک خسارت عمده در این مرکز داده‌اند، هنوز بازار واکنش تندی نسبت به این خبر نداشته است.

در سمت دیگر اخبار و بررسی احتمال تورم مشکل ساز در اقتصادهای بزرگ جهان، گزارش‌ها حاکی از آن است که چین در حال بررسی کنترل قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت کالاهاست. بانک مرکزی چین هم اعلام کرده که شرایط دریافت وام را سخت‌تر خواهد کرد. قرار است شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه مارس امروز سه شنبه منتشر شود که طبیعتا نتایج آن بر بازارها تاثیرگذار خواهد بود.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت، قیمت نفت خام نیمکس در معاملات روز گذشته باثبات بود و هر بشکه نفت خام نیمکس به قیمت ۵۹.۶۵ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۶۵ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های معاملات آتی طلای ژوئن پس از آنکه در پایان هفته گذشته به بالاترین سطح پنج هفته گذشته خود رسید، بار دیگر روند نزولی در پیش گرفت. با این حال بازار در تلاش برای حفظ دستاوردهای هفته گذشته باید بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت کند، این در حالی است که روند نزولی معاملات همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۶.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۷۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۲۱.۶۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی معاملات نقره می شاهد روند اصلاحی پس از صعود قابل توجه هفته گذشته بود. روند نزولی معاملات آتی نقره می از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها همچنان بیانگر یک روند نزولی ده هفته‌ای هستند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۳.۷۴ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۳۳ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است.