۰ نفر

وضعیت بازار سکه طی هفته گذشته بررسی شد؛

ریزش قیمت‌ سکه

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 519060
ریزش قیمت‌ سکه

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه طی یک هفته اخیر تحت تاثیر مذاکرات و بحث‌های سیاسی، از اواسط هفته قیمت جهانی طلا و نرخ ارز در داخل افزایش یافت افزود: اما در مجموع هفته‌ای که گذشت علیرغم همه بالا و پایین شدن نرخ ارز و قیمت اونس جهانی، در پایان هفته شاهد ریزش قیمت‌ها نسبت به آغاز هفته بوده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد کشتی‌آرای در تشریح وضعیت بازار سکه و طلا در اولین هفته کاری از سال ۱۴۰۰ ، اظهار کرد: روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ با قیمت ۱۷۰۰ دلار اونس جهانی سال برای ما به پایان رسید. اما در اوایل هفته‌ای که گذشت،   قیمت اونس جهانی به ۱۷۳۱ دلار هم رسید. باتوجه به ثبات قیمتی که قیمت جهانی داشت، نرخ ارز نیز از ثبات نسبی خوبی برخوردار بود اما در اواسط هفته، مسائل هسته‌ای ایران و نشست وین، مجدد نرخ  ارز را در داخل تحت تاثیر قرار داد و برای ساعاتی نرخ ارز رشد یافت.  

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: همین افزایش نرخ ارز به انضمام افزایش قیمت جهانی طلا، سبب شد تا قیمت سکه برای ساعاتی تا ۱۱ میلیون تومان هم افزایش پیدا کند؛ اما باتوجه به نتایج نشست وین، قیمت ارز کاهش پیدا کرد. البته در پایان هفته به سبب شاخص‌های اقتصادی آمریکا، مجددا شاهد افزایش قیمت اونس جهانی بودیم؛ بطوریکه بطور متوسط طی این هفته، ۱۳ دلار افزایش قیمت جهانی را داشته‌ایم و قیمت هر اونس جهانی از ۱۷۳۱ به ۱۷۴۴ دلار افزایش پیدا کرد.

وی اعلام کرد: از روز گذشته (پنجشنبه) که روز پایانی هفته بود، قیمت ارز مجدد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر رکود در بازار و نبود تقاضا در بازار، به‌ویژه برای قطعات کوچک‌تر همچون نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی، سبب شد کاهش بیشتری در قیمت‌ها شکل بگیرد. البته لازم به ذکر است که در حقیقت حباب این قطعات از بین رفته است؛ وگرنه که همانطور که اشاره قیمت جهانی طلا ۱۳ دلار افزایش داشته است.  

کشتی‌آرای تصریح کرد: بنابراین طی هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش حباب سکه به‌ویژه نیم سکه و ربع سکه بودیم که هریک حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش همراه بود که به دلیل کاهش تقاضا ایجاد شده است. در مجموع داد و ستدی چندانی در بازار در اولین هفته کاری سال جدید شکل نگرفت و بازار هنوز به‌صورت کامل فعال نشده است. همین نبود تقاضا همانطور که واضح است، حباب سکه را کاهش می‌دهد و سبب شده (حباب سکه) باتوجه به اینکه در  روزهای پایانی سال  تا حدود ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود، طی این هفته به حدود ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

اونس طلا گران، نرخ ارز و قیمت سکه ارزان شد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: در مجموع اما بصورت کلی، طی این هفته، قیمت جهانی افزایشی و قیمت ارز و قیمت انواع سکه کاهشی بوده است.  

این مقامی صنفی در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید  و طرح قدیم هریک بطور متوسط کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته داشته‌اند و به ترتیب در پایان هفته سکه، تمام طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌اند. هر قطعه نیم سکه و ربع سکه نی هریک همانطور که اشاره شد طی این هفته ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند. آخرین قیمت ثبت شده در پایان هفته برای نیم سکه شش میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع سکه چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان است. همچنین سکه‌های یک گرمی نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده‌ است.    

کشتی‌آرای افزود: هر مثقال طلا تغییرات چندانی نداشته اما نسبت به ابتدای هفته کمی کاهش قیمت داشته و در حال حاضر چهار میلیون و ۵۴۵ هزار تومان به ازای هر مثقال است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۱۰ هزار تومانی نسبت به اوایل هفته به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با افزایش ۱۳ دلاری در طول هفته،   ۱۷۴۴ دلار است.