۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت دلار ۱۹ فروردین ماه۱۴۰۰

۱۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱
کد خبر: 518803
 قیمت دلار ۱۹ فروردین ماه۱۴۰۰

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

19 فروردین

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین، در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار 24035تومان و فروش آن 24399تومان اعلام شد.

قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب 28224و 28599تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اطلاعات به‌روزرسانی شده در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید 23807تومان و قیمت دلار برای فروش 24288تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید 27984تومان و قیمت یورو برای فروش 28549تومان است.

قیمت دلار در بازار آزاد

طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان برای 19 فروردین ماه، قیمت دلار در بازار آزاد به 24850تومان و قیمت یورو به 29400تومان رسید.

نگاهی به بازار ارز سال99

قیمت دلار در سالی که گذشت تحت تاثیر بیماری کرونا و اتفاقات سیاسی نوسان زیادی را پشت سر گذاشت به طوریکه قیمت دلار در فروردین ماه پارسال حدود 16هزار تومان بود ولی قیمت دلار در مهرماه به 32هزار تومان هم صعود کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت دلار در نیمه اول سال99 ‌متاثر از شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها و در نتیجه کاهش حجم تجارت خارجی و افت منابع ارزی، افزایش زیادی را تجربه کرد تا جاییکه قیمت دلار در مهر ماه با رشد بیش از دو برابری در مقایسه با فروردین به 32هزار تومان رسید.

اگرچه قیمت دلار در این نرخ ماندگار نبود و تا نیمه آبان ماه قیمت دلار به کانال 28هزار تومان فرود آمد اما جو روانی انتخابات آمریکا مجددا قیمت دلار را ملتهب کرد؛ البته در همین زمان اقداماتی از جمله برداشتن سقف قیمت دلار در سامانه نیما و آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های رسمی نیز برای کنترل قیمت دلار صورت گرفت.

نگاه دلار به انتخابات آمریکا

اما قیمت دلار در اولین روز‌های انتخابات آمریکا به دلیل بالا بودن احتمال پیروزی دونالد ترامپ در محدوده 28 تا 29هزار تومان نوسان داشت و تصور می‌شد دلار دوباره به نرخ‌های بالا صعود کند و حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند قیمت دلار به 50هزار تومان هم برسد.

ولی با افزایش آراء جو بایدن ورق بازار ارز هم برگشت و قیمت دلار ارزان شد، از آنجا که تصور می‌شد با روی کار آمدن رییس جمهور منتخب دموکرات‌ها روابط سیاسی ایران و آمریکا رو‌به بهبود رفته و تحریم‌ها نیز کاهش می‌یابد، قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفت و نرخ آن تا 18دی ماه یعنی زمانی که بایدن رسما به عنوان رییس جمهور آمریکا اعلام شد تا 25هزار تومان کاهش یافت.

سقوط آزاد قیمت دلار در دی ماه

این جو روانی بعد از پیروزی بایدن تشدید شد تا جاییکه قیمت دلار در روز‌های پایانی دی ماه با عقب‌نشینی از پنج کانال به محدوده 20هزار تومان سقوط کرد؛ با اینکه انتظار می‌رفت این کاهش نرخ تا کانال 18هزار تومان ادامه داشته باشد، اما از اوایل بهمن ماه بازار ارز با موجی از خریداران رو‌به‌رو شد و درنتیجه رشد تقاضا قیمت دلار را تا 23هزار تومان بالا برد.

تا آن زمان رییس جمهور جدید آمریکا هم برخلاف وعده‌های زمان انتخاباتی خود هیچ حرفی از برجام و تحریم‌ها به زبان نیاورد و همین موضوع باعث بدبینی مردم نسبت به آینده برجام و تحریم‌ها شد، در نتیجه انتظارات معامله‌گران هم تغییر کرد و قیمت دلار متاثر از همین جو روانی منفی تا نزدیکی 27هزار تومان رسید.

در همین راستا همتی رییس بانک‌مرکزی طی یک گفت‌و‌گوی خبری اظهار کرد که نوسانات قیمت دلار ناشی از انتظارات و اظهارنظر‌های سیاسی است که درصورت رفع این موارد قیمت دلار حتی به زیر 20هزار تومان هم خواهد رسید.

نقش خبر آزادسازی منابع بلوکه‌شده در قیمت دلار

در این میان با وجود تاثیر منفی افزایش تنش‌های لفظی بین ایران و آمریکا بر سر اینکه کدام کشور گام اول را برای بازگشت به برجام بردارد و چگونگی رفع تحریم‌ها بر قیمت دلار، یکی از اهرم‌های کنترل‌کننده قیمت دلار در اوایل بهمن ماه خبر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی بعد از مذاکره همتی با سفیر کره بود.

وعده مسئولان مبنی بر آزاد شدن یک میلیارد دلار از منابع ایران در کره‌جنوبی و سپس آزادسازی سایر منابع ایران در عراق و چین باعث شد قیمت دلار تا مرز 24هزار تومان کاهش یابد؛ با انتشار این خبر برخی فعالان بخش‌خصوصی و تحلیلگران ارزی پیش‌بینی می‌کردند که با ورود این منابع ارزی به کشور قیمت دلار بیش از این کاهش خواهد یافت.

قیمت دلار در آخرین روز‌های سال

قیمت دلار در اسفند ماه به رغم ادامه بگو مگو‌های سیاسی درمورد برجام و به سرانجام نرسیدن مسئله تحریم‌ها و همچنین رد خبر آزادسازی منابع ارزی قبل از بازگشت آمریکا به برجام از سوی برخی مسئولان، نوسان کمی داشت و بازار ارز روز‌های نسبتا آرامی را سپری کرد که به گفته کارشناسان این آرامش نتیجه تخلیه حباب اخبار سیاسی از بازار بوده و قیمت دلار تا زمانی که اقدام عملی صورت نگیرد واکنش چندانی به اظهارات نشان نخواهد داد.

در نهایت دلار در بازار آزاد با قیمت 24750تومان سال9 را به اتمام رساند و همانطور که گفته می‌شود قیمت دلار در سال1400 به اتفاقات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی پیش رو از جمله تعیین تکلیف برجام و تحریم‌ها، وضعیت منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها، تورم، کسری بودجه و نحوه تصمیم‌گیری سیاستگذار بستگی دارد.