۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشروی طلا با عقب نشینی اوراق قرضه/ روز مثبت بازار امن سرمایه‌گذاری

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 517172
پیشروی طلا با عقب نشینی اوراق قرضه/ روز مثبت بازار امن سرمایه‌گذاری

قیمت طلا و نقره پس از تحرک مثبت بازار در روز چهارشنبه، روز گذشته هم به روند صعودی خود ادامه داد، به گفته تحلیل‌گران روند صعودی فلزات گرانبها نشان دهنده اندکی جنبش تکنیکی در این بازار است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها روز گذشته از سوی بازارهای خارجی پشتیبانی شد، به این مفهوم که شاخص دلار آمریکا کاهش و همزمان قیمت نفت افزایش یافت. بازده اوراق قرضه نیز از روند صعودی دو روز گذشته اندکی فاصله گرفت و معاملات باثباتی داشت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی ژوئن با ۱۱.۲۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۲۶.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۹۸ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۸۳ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته و در نخستین روز معاملاتی سه ماهه دوم ۲۰۲۱ روند صعودی داشتند. در ایالات متحده هم با ثبت رکورد جدید شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و عبور از سطح ۴ هزار واحدی، سهام شرکت‌های فناوری نیز روند صعودی در پیش گرفت و در پایان روز هر سه شاخص اصلی معاملات را صعودی به پایان بردند. به نظر می‌رسد روند صعودی بازارها در ایالات متحده ناشی از رونمایی بایدن از بسته نجات اقتصادی آمریکا باشد که تحت عنوان طرح مشاغل آمریکایی و در طول هشت سال با اختصاص مبلغ ۲.۲۵ تریلیون دلار معرفی شده است. طرحی که به صورت عمده به توسعه زیرساختی در ایالات متحده می‌پردازد و همزمان افزایش مالیات برای افراد و مشاغل با درآمد بالاتر را نیز هدف قرار داده است. با این وجود بازارها همچنان نگرانی خود را از افزایش موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در اروپا حفظ کرده‌اند، آن هم در شرایطی که فرانسه محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده که احتمالا تا یک ماه آینده ادامه خواهد یافت. موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در بخش‌هایی از ایالات متحده نیز رو به افزایش گذاشته است.

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته پس از دستیابی شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح چهار ماه و نیم گذشته، روز گذشته شاخص اندکی عقب نشینی کرد. نفت خام نیمکس هم در ادامه روند صعودی روز گذشته به افزایش قیمت‌ها ادامه داد و هر بشکه در حدود ۶۰.۴۰ دلار معامله شد. جلسه اوپک که روز گذشته آغاز شد از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت گذاری نفت است، انتظار می‌رود اوپک در شرایط کنونی سهمیه فعلی تولید نفت را بدون افزایش تولید حفظ کند. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده هم پس از دستیابی به بالاترین سطح ۱۴ ماهه یعنی ۱.۷۵ درصد در روز سه شنبه، روز گذشته اندکی کاهش یافت و اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا در محدوده ۱.۶۸ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی،‌ روند نزولی معاملات آتی طلای ژوئن از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال به نظر می‌رسد با افزایش میزان خرید از کف قیمتی فاصله گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۷۵۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و پایین‌ترین قیمت معاملات آتی ماه مارس یعنی ۱۶۷۶.۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۳۱.۱۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۴۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۰۶.۴۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۰۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها همچنان بیانگر یک روند نزولی دو ماهه است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۱۵ دلار در هر اونس دیده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۲۷ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.