۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش بازده اوراق/ طلا به بالای سطح ۱۷۰۰دلار بازگشت

۱۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۳۳
کد خبر: 517020
افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش بازده اوراق/ طلا به بالای سطح ۱۷۰۰دلار بازگشت

قیمت طلا و نقره پس از آنکه در معاملات روز سه شنبه به شدت سقوط کرد و طلا به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای و نقره به کمترین سطح سه ماه و نیم گذشته رسید، در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند صعودی قابل توجهی در پیش گرفت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات طلا و نقره در آخرین روز معاملات ماه مارس روند صعودی در پیش گرفت. عقب نشینی شاخص دلار آمریکا از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها بوده است. بر این اساس، روز گذشته طلای آتی آوریل با ۲۴ دلار افزایش به قیمت ۱۷۰۷.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۴۸ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۳۹ دلار در هر اونس معامله شد.

گزارش ملی اشتغال ایالات متحده در ماه مارس که روز گذشته منتشر شد بیانگر افزایش ۵۱۷ هزار شغل بود که فاصله چندانی با سطح انتظارات برآورد شده که ۵۲۵ هزار شغل بود، نداشت. به خصوص که این رقم در مقایسه با افزایش ۱۱۷ هزار شغل در ماه فوریه نشان دهنده رشد قابل توجهی است. در گزارش اشتغال که قرار است روز جمعه از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شود، انتظار می‌رود لیست دستمزد و حقوق غیرکشاورزی افزایش ۶۷۵ هزار نفری داشته باشد در حالی این رقم در ماه فوریه به ۳۷۹ هزار رسیده بود. همچنان نرخ بیکاری ۶ درصدی قابل مشاهده است و در طول روز گذشته بازارها واکنش چندانی به گزارش ملی اشتغال نشان نداده‌اند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند باثباتی داشتند. در ایالات متحده روند معاملات نسبت به یک روز پیشتر مثبت بود. در واقع معاملات روز گذشته، معامله آخرین روز ماه مارس و آخرین روز سه ماهه نخست سال بود که از اهمیت زیادی برخوردار است. جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده روز گذشته از اولین بخش از مراحل مورد انتظار برنامه اقتصادی خود رونمایی کرد. پیش بینی می‌شود اولین مرحله حداقل ۲ تریلیون دلار هزینه داشته باشد. این طرح احتمالا شامل افزایش مالیات برای آمریکایی‌ها و مشاغل با درآمد بالاتر نیز می‌شود.

در اخبار روز گذشته شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس منطقه یورو نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱.۳ درصدی داشت در حالی که در فوریه رشد ۰.۹ درصدی به ثبت رسانده بود. به اذعان تحلیل‌گران این ارقام بیانگر تورم قیمتی قابل توجهی نیست.

در بازارهای مهم خارجی پس از دستیابی شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح چهار ماه و نیم گذشته در روز سه‌شنبه، دیروز شاخص اندکی کاهش یافت. قیمت نفت خام نیمکس اندکی افزایش یافت و هر بشکه در حدود ۶۰.۸۰ دلار معامله شد. با توجه به برگزاری جلسه اوپک در روزهای پایانی هفته جاری معاملات اندکی روند صعودی یافته است. همزمان پس از دستیابی بازده اوراق قرضه به بالاترین سطح ۱۴ ماه گذشته و انجام معاملات در محدوده ۱.۷۵ درصدی در روز سه شنبه، روز گذشته بازده اندکی کاهش یافت و در حدود ۱.۷۳ درصد معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۷۳۲.۶۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزول قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا رسیدن به بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۱۷۱۲.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی ۱۷۰۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۶۹۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌‌های معاملات آتی نقره می روز گذشته در نزدیکترین سطح به بالاترین قیمت معاملات بسته شد. این در حالی است که روز سه شنبه قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح سه ماه و نیم گذشته رسیده بود. روند نزولی معاملات آتی نقره می از مزیت ففنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها رسیدن به سطح مقاومت فنی ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایت کامل ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۷۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۴ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۳.۷۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است.