۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش میزان خرید در بازار فلزات گرانبها/ سیگنال کاهش قیمت نفت خام به بازارهای کالایی

۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 515763
کاهش میزان خرید در بازار فلزات گرانبها/ سیگنال کاهش قیمت نفت خام به بازارهای کالایی

قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در ایالات متحده افزایش ملایمی داشت. این در حالی است که طی دو روز گذشته با افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت نفت خام، میزان خرید در بازار فلزات گرانبها کاهش یافت و این کاهش میزان خرید در روز گذشته هم ادامه یافت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در حالی ادامه یافت که سرمایه‌گذاران همچنان با ارزیابی چشم‌انداز اقتصادی به بازارهای مختلف وارد می‌شوند. بر این اساس روز گذشته، طلای آتی آوریل با ۵.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۳۰.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۰۳ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۳۳ دلار در هر اونس معامله شد.

یکی از ویژگی‌های بازار در اواسط هفته معاملاتی بسته شدن کانال سوئز در روز سه‌شنبه توسط یکی از کشتی‌های بزرگ کانتنری است که حمل و نقل جهانی را احتمالا برای چند روز از این منطقه مسدود کرده است. بر اساس شواهد موجود حدود ۱۰ درصد از تجارت جهانی از جمله نفت خام از طریق کانال سوئز انجام می‌گیرد. قیمت نفت خام که طی روزهای گذشته به کمترین قیمت شش هفته گذشته رسیده بود با مسدود شدن کانال سوئز جهش قیمتی دوباره‌ای تجربه کرد. با این وجود، خسارت جدی فنی طی معاملات روز گذشته به بازار نفت خام وارد شد که حاکی از فشار اعمال محدودیت‌های جدید در برخی کشورها ناشی از شدت شیوع کرونا و چشم انداز اقتصادی جهانی بوده است. از دیدگاه تحلیل‌گران کاهش قیمت نفت خام پیام مهمی برای بازارهای دیگر کالاهای خام نیز در بردارد که کاهش محتمل قیمت‌ها در این بازارهاست چرا که نفت خام رهبر بخش کالاهای خام است و زمانی که این بازار روند نزولی در پیش بگیرد، معامله‌گران از ورود به دیگر بازارهای کالای خام اجتناب می‌کنند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. هر سه شاخص اصلی در ایالات متحده اما با سقوط سهام شرکت‌های فناوری روند نزولی به ثبت رساندند. افزایش موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در اروپا و تعطیلی‌های تجاری ناشی از اعمال برخی محدودیت‌ها در جلوگیری از شیوع موج سوم کرونا باعث شده بازارها با رکود روبرو شود.

جنت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و جروم پاول رییس فدرال رزرو مسائل مورد نظر خود را در رابطه با تسهیل سیاست‌های پولی دولت بیان کردند. اظهارات این دو مقام ایالات متحده تاثیری قابل توجه در بازارهای روز سه شنبه و روز گذشته بر جای نگذاشته است.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت و به بالاترین سطح چهار ماه گذشته رسید. ادامه روند صعودی شاخص دلار آمریکا برای بازارهای کالایی محرکی منفی محسوب می‌شود چرا که بسیاری از کالاها در بازارهای جهانی با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند و افزایش قیمت دلار خرید این کالاها را برای هر ارزی غیر از دلار آمریکا گران‌تر می‌کند. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز روز گذشته در محدوده ۱.۶۲۳ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی طلای آتی آوریل همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر پایین‌ترین سطح معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۳۴.۷۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۴۷ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۲.۳۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۱۶.۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره می همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.