۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی فلزات گرانبها با صعود بازارهای سهام/ افت قیمت طلا با وجود کاهش بازده اوراق قرضه

۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۵۷
کد خبر: 515410
عقب نشینی فلزات گرانبها با صعود بازارهای سهام/ افت قیمت طلا با وجود کاهش بازده اوراق قرضه

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده اندکی کاهش یافت که تا حدودی تحت فشار برخی از فروش‌های مبتنی بر نمودارها و بازارهای سهام جهانی است که هفته معاملاتی را صعودی آغاز کرده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا روز دوشنبه کمی کاهش یافت که موجب شکل گیری روند صعودی در بازارهای سهام شد. بر این اساس طلای آتی آوریل با کاهش ۳.۸۰ دلاری به قیمت ۱۷۳۷.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۵۶۱ دلاری به قیمت ۲۵.۷۶ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. هر سه شاخص اصلی ایالات متحده روز گذشته افزایش یافت. شرایط در بازارهای سهام به گونه‌ای است که تمایل سرمایه‌گذاران به حضور در بازارهای ریسک پذیر منجر به روند نزولی بازار فلزات گرانبها شده است. همزمان به دنبال اخراج ناگهانی مقام ارشد بانک مرکزی ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری این کشور در روز شنبه ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حدودا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس اندکی کاهش یافت و به قیمت ۶۱.۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص دلار آمریکا هم نسبت به روز گذشته اندکی کاهش یافت. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده پس از آنکه هفته گذشته رکورد ۱.۷۵ درصدی را بر جای گذاشت، روز گذشته به ۱.۶۵ درصد رسید.

طلا 1

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال افزایش قیمت‌های اخیر بیانگر آن است که بازار طلا در حال فاصله گرفتن از کف قیمتی است. همزمان روند نزولی در نمودارهای میله‌ای روزانه هم نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۷۵۴.۲۰ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۶.۴۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۱۶.۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

طلا 2

روند نزولی معاملات آتی نقره به نظر می‌رسد همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار باشد. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی هفت هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۳۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۴۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.