۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با کاهش شاخص دلار/ ورود معامله‌گران جدید به بازار امن سرمایه‌گذاری

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۳۵
کد خبر: 513275
افزایش قیمت طلا با کاهش شاخص دلار/ ورود معامله‌گران جدید به بازار امن سرمایه‌گذاری

معاملات آتی طلا و نقره ساعات آغازین معاملات روز گذشته را تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و نیز تلاش شاخص دلار برای در پیش گرفتن روند صعودی، کاهشی آغاز کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بدون تردید دو عامل بازده اوراق قرضه و افزایش شاخص دلار از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات گرانبها هستند؛ پس از معاملات دوشنبه گذشته در تاریخ هشتم مارس و دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت ده ماهه در سطح ۱۶۷۲ دلار در هر اونس، قیمت فلز زرد پس از سه روز صعود به ۱۷۲۷ دلار در هر اونس رسید. این روند صعودی با کاهش شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه داری اتفاق افتاد که خرید سرمایه گذاران در سطوح قیمتی پایین هم عامل دیگری بر این افزایش قیمت بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با افزایش ۴.۷۰ دلاری به قیمت ۱۷۲۷.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می با ۰.۱۶ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۳ دلار در هر اونس معامله شد.

بازده اوراق قرضه اگرچه در ابتدای معاملات روند افزایشی در پیش گرفته بود اما در ادامه روز عقب نشینی کرد. اگرچه بازده اوراق قرضه در حال حاضر در سطحی نیست که نگرانی از شکل گیری تورم مشکل ساز ایجاد کند اما ناظران بازار بر این باورند که ادامه روند افزایشی به این سمت خواهد رفت. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده دو شاخص از سه شاخص اصلی صعودی بود در حالی که با افت قیمت سهام شرکت‌های فناوری شاخص نزدک نسبت به یک روز پیشتر عقب نشینی کرد. همچنان به نظر می‌رسد اشتهای ریسک پذیری معامله گران و سرمایه‌گذاران در حال افزایش است. در شرایطی که مشکلات ژئوپلتیک بغرنجی وجود ندارد، کشورهای بزرگ دنیا به سرعت روند واکسینه سازی را دنبال می‌کنند و دولت ایالات متحده هم با تزریق بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری به روند بهبود اقتصادی خود کمک می‌کند.

همچنین در بازار رمزارزها، بیت‌کوین با ادامه روند افزایشی خود در تلاش برای دستیابی به سطح مقاومت ۵۸ هزار دلاری است که ادامه این روند صعودی سرمایه گذاران زیادی را به سوی این بازار جذب کرده است.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی قیمت‌های آتی طلا در میان نمودارهای روزانه همچنان بیانگر کاهش قیمت دو ماهه و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخودار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا نزدیک شدن به بالاترین سطح قیمت معاملات آتی ماه آوریل و دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۷۵۷.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ثابت و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۳۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی یعنی ۱۷۵۷.۴۰ دلار در هر اونس است همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۶۹۶.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۶۸۵ دلار عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

به نظر می‌رسد روند نزولی معاملات آتی نقره مارس همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار باشد. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی پنج هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۲۳۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۴۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.