۰ نفر

در طول یک هفته اخیر:

روند قیمتی بازار سکه و طلا تغییر مسیر داد

۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۰۹
کد خبر: 513056
روند قیمتی بازار سکه و طلا تغییر مسیر داد

طبق تحلیل دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، در طی این هفته باتوجه به صعود قیمت اونس جهانی و نوسان محدود افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که تا پیش از این روندی نزولی در پیش گرفته بود، تغییر مسیر داده است؛ بگونه‌ای که هر قطعه سکه ۱۳۰هزار تومان و هر گرم طلا حدود ۱۸هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از ابتدای اسفند ماه روند بازار سکه و طلا داخلی روندی نزولی در پیشگرفته بود اما از ابتدای هفته‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، مسیر قیمت‌ها تغییر کرده و مجدد روبه افزایشی شدن رفته است.

در این رابطه نادر بذرافشان-دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران- اظهار کرد: در طی هفته‌ای که گذشت باتوجه به اخبار سیاسی- اقتصادی در دنیا، بطور میانگین برای هر اونس جهانی حدود ۲۵ دلار افزایش قیمت دیده شد. از سوی دیگر در بازار داخل نیز افزایش هرچند محدود نرخ ارز را نیز داشته‌ایم که در مجموع سکه تمام ۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار بطور میانگین ۱۸ هزار تومان افزایش یافته‌اند.

کاهش ۲۵ درصدی تقاضا در روزهای پایانی سال نسبت به سال گذشته

وی با بیان اینکه حباب سکه طی این هفته در محدوده ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفته است، در رابطه با میزان تقاضا در بازار، تصریح کرد: علیرغم اینکه روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم اما تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا نسبت به سال گذشته در همین ایام، ۲۵ درصد کاهش یافته است. علت این کاهش تقاضا، علاوه براینکه نوسانات قیمت‌هاست، مردم نگران   و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. البته به اعتقاد بنده در دوماه گذشته، قیمت‌ها از ثبات خوبی برخوردار بوده  و نوسانات افزایشی و کاهشی میانگین بین دو تا هفت درصد بوده و نوسان شدیدی ایجاد نشده است. 

این مقام صنفی افزود: در حال حاضر قیمت‌ها در ثبات نسبی خوبی است و مردم می‌توانند به راحتی برای خرید سکه و مصنوعات طلا اقدام کنند. از نظر ما کاهش قیمت‌ها صورت گرفته و احتمالا تا پایان سال از دید بنده؛ نهایت پنج تا هفت درصد افزایش یا کاهش قیمت داشته باشیم که تحت تاثیر نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی به سبب تحولات و اخبار سیاسی- اقتصادی باشد که می‌تواند در بازار ارز داخل نیز تاثیرگذار باشد. 

بذرافشان تاکید کرد: به شدت میزان تقاضا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و این در حالی است در روزهای پایانی سال و باتوجه به اعیاد و در پیش داشتن ماه شعبان بایستی میزان تقاضا برای سکه و طلا بیشتر باشد اما این تقاضا ایجاد نشده است. قیمت‌ها ثبات نسبی خود را پیدا کرده و از دید بنده، بعید است آن کاهشی که مردم انتظار دارند سکه به کمتر از ۱۰ میلیون تومان یا گرم طلا به کمتر از یک میلیون تومان برسد، اتفاق بیفتد.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در اعلام  آخرین قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داخلی و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش ۱۳۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسیده است . هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شده است. همانطور که اشاره شد، در حال حاضر حباب سکه نیز برای هر قطعه سکه حدودا ۵۵۰ هزار تومان است.

وی افزود: هر قطعه نیم سکه با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد.  

این مقام صنفی گفت: همچنین هر مثقال طلا با افزایش ۲۵ هزار تومانی به چهار میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۱۸ هزار تومانی به یک میلیون و ۳۸ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با افزایش ۲۵ دلاری طی هفته اخیر که اشاره شد، ۱۷۰۴ دلار است.