۰ نفر

صعود دلار در بازارهای جهانی

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۴۲
کد خبر: 509540
صعود دلار در بازارهای جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی در برابر ارزهای خارجی افزایش پیدا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ پس از مدت ها بحث سرانجام نمایندگان کنگره با اکثریت آرا به لایحه پیشنهادی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت برای تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها رای مثبت داد. قرار است این لایحه در مجلس سنا هم رای گیری شود که در صورت رای مثبت سنا، این لایحه با امضای بایدن به قانون تبدیل خواهد شد. دموکرات ها در تلاش هستند تا بسته حمایتی جدید را تا تاریخ چهاردهم ماه مارس یعنی پیش از آنکه اعتبار بسته محرک قبلی به پایان برسد، تصویب و اجرایی کنند. این بسته شامل کمک های نقدی مستقیم و وام به کسب و کارهای کوچک نیز هست. 

با پیشرفت در روند واکسیناسیون در سراسر جهان که باعث کاهش محسوس شمار مبتلایان هم شده، بازدهی اوراق قرضه به عنوان نمادی از خوش بینی فعالان بازار به دورنمای اقتصادی افزایش یافته است. این افزایش به ویژه پس از آن تسریع شد که هیچ کدام از مقامات ارشد بانکی جهان نسبت به این موضوع واکنش نشان ندادند و به نظر می رسد از نظر بانک های مرکزی اوراق قرضه می تواند ابزاری در مدیریت و کنترل حجم نقدینگی در بازارها باشد به ویژه حالا که با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا، این بانک ها وادار به تزریق نقدینگی قابل ملاحظه ای به بازارها شده اند.  

آمار نهایی رشد سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ آمریکا نشان می دهد اقتصاد این کشور ۴.۱ درصد رشد کرده که این میزان از برآورد قبلی ۰.۱ درصد بیشتر است. بخش‌های مخارج دولتی، سرمایه گذاری ثابت و سرمایه گذاری بخش خصوصی رشد خوبی داشته اند اما رشد بخش مخارج خانوار که بار اصلی رشد اقتصادی را بر دوش می کشد از برآورد قبلی کمتر بوده است. در مجموع سال ۲۰۲۰ اقتصاد آمریکا ۳.۵ درصد کوچک شد که این رشد بدتر از رشد منفی رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ و همچنین بدترین عملکرد سالانه ثبت شده در این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می شود.

تحلیلگران دویچه بانک در گزارش جدیدی پیش بینی کردند که اقتصاد آمریکا در سال جاری ۶ درصد رشد کند که این رشد ۱.۲ درصد بیشتر از چیزی است که در گزارش قبلی پیش بینی شده بود. این بهبود برآورد پس از آن صورت می گیرد که نتایج واکسیناسیون در کنترل و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا تاثیر مثبتی داشته است. به گفته تحلیلگران این بانک انتظار می رود به زودی یک بسته محرک دیگر با اعتباری بین ۱.۶ تا ۱.۹ تریلیون دلار تصویب و اجرایی شود تا بدین ترتیب جمع نقدینگی تزریق شده توسط دولت به بخش های مختلف اقتصاد آمریکا به چیزی حدود پنج تریلیون دلار افزایش پیدا کند.

امید کمی به احیای سریع اقتصاد آمریکا در ماه های پیش رو وجود دارد تا جایی که جروم پاول - رییس بانک مرکزی آمریکا با اشاره به تداوم بحران ناشی از کرونا گفته است چشم انداز اقتصاد آمریکا هنوز در سطح بالایی از نااطمینانی قرار دارد اما با توجه به روند واکسیناسیون عمومی ممکن است شرایط تا آخر امسال بهتر شود. پاول مسیر اقتصاد آمریکا را در ماه های آینده کاملا وابسته به روند مقابله با کرونا دانست و افزود: در ماه های اخیر شاهد این بودیم که آمار مبتلایان و قربانیان خیلی بالا رفت. این مساله تاثیر زیادی روی زندگی میلیون ها آمریکایی داشت و روند اشتغال زایی را هم با مشکلات زیادی مواجه کرد.

اتاق بازرگانی آمریکا در گزارشی به بررسی پیامدهای تشدید تنش ها با چین پرداخته و هشدار داده است افزایش تعرفه های تجاری روی واردات کالاهای چینی و وادار کردن سرمایه گذاران آمریکایی به خارج کردن دارایی های خود از چین باعث خواهد شد تا در سناریو بدبینانه، اقتصاد آمریکا متحمل خسارت نیم تریلیون دلاری شود. پیش از این بلومبرگ اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۰ میلادی اقتصاد آمریکا در نتیجه جنگ تجاری با چین بین ۱۳۴ تا ۱۶۰ میلیارد دلار خسارت دیده که معادل ۰.۳ درصد تا ۰.۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی آمریکا است.

بازار کار آمریکا کماکان تحت تاثیر کرونا قرار دارد تا جایی که طبق اعلام وزارت کار این کشور، تا نیمه ماه فوریه شمار شهروندان آمریکایی متقاضی دریافت مزایای بیکاری به ۸۴۸ هزار نفر رسیده که این رقم دومین افزایش متوالی هفتگی و ۹۶ هزار نفر بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. محدودیت های کرونایی کماکان بر کیفیت بخش بزرگی از کسب و کارها در این کشور تاثیر گذاشته و آینده شغلی شاغلین آمریکایی را به خطر انداخته است.

وادار شدن دولت ها به تزریق گسترده نقدینگی و اجرای بسته های محرک اقتصادی با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا، اکنون خود را به شکل افزایش قیمت ها نشان می دهد. در بزرگ ترین اقتصاد اروپایی، نرخ تورم آلمان در ماه ژانویه افزایش محسوسی نسبت به ماه قبل داشته هر چند بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت یک درصد بوده که ۱.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم بالاترین تورم ثبت شده در هفت ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد اما انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد؛ چرا که چشم انداز اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می شود. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد  و روند احیای اقتصاد تا پایان سال به طول بینجامد.

تاکنون بیش از ۱۱۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۵۷۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۵۳۲ هزار و ۹۷۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۲۳ هزار و ۳۸۰ نفر، برزیل با ۲۵۲ هزار و ۹۸۸ نفر، مکزیک با ۱۸۴ هزار و ۴۷۴ نفر، هند با ۱۵۷ هزار و ۸۵ نفر و انگلیس با ۱۲۲ هزار و ۷۰۵ نفر بوده است.

استراتژیست های ارزی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: برآیند وضعیت موجود نشان می دهد که تغییری بنیادین یا سریع در سیاست های بانک مرکزی آمریکا متصور نخواهد بود. نرخ بهره های واقعی در سطح منفی یا حدود صفر باقی خواهند ماند و تغییر در سیاست های فعلی مستلزم آن خواهد بود که تا پایان سه ماهه دوم سال شاهد احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به سطوح قبل از کرونا باشیم. فعلا چنین چشم اندازی خیلی محتمل نیست.

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۴۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۷ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۱۰۶.۵۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۸ یوان چین اعلام شد.