۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۰اسفند/ روز‌های خوش بازار برای نوسان‌گیران

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۰۷
کد خبر: 509477
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۰اسفند/ روز‌های خوش بازار برای نوسان‌گیران

روند صعودی که بازار ارز از اواسط هفته گذشته در نتیجه انتشار اخبار منفی پیش گرفته بود تا امروز هم ادامه داشت تا جاییکه قیمت دلار ابتدای صبح به ۲۵۶۵۰ و تا پایان روز به ۲۵۵۰۰تومان رسید؛ باتوجه به اینکه خبر جدیدی منتشر نشده و از میانه امروز هم معاملات خرید کاهش یافته، تحلیلگران بازار ارز معتقدند که دلار فردا ۱۰اسفند ماه در همین قیمت و حتی کمی پایین‌تر نوسان خواهد داشت.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ هفته گذشته قیمت دلار تحت تاثیر برخی اقدامات آمریکا از جمله پس گرفتن مکانیزم ماشه و انتشار خبر مهلت سه ماهه ایران به آمریکا طبق توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ۲۴۵۰۰تومان کاهش یافت اما از روز دوشنبه در نتیجه چند اتفاق منفی که یکی از آن‌ها حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد و متهم دانستن ایران به این حمله و بعدی دعوای دولت و مجلس بر سر توقف پروتکل الحاقی بود، روند بازار ارز صعودی شد و قیمت دلار تا آخرین روز کاری به ۲۵۴۰۰تومان افزایش یافت.

این روند روز جمعه متاثر از چند اتفاق منفی دیگر تشدید شد؛ یکی از این عوامل مهم و محرک، حمله آمریکا به سوریه و خط‌ونشان بایدن به ایران بود که منجر به افزایش نااطمینانی نسبت به بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور بود.

از دیگر موضوعاتی که باعث تغییر انتظار معامله‌گران و رشد نرخ ارز شد، ادعای دو روز پیش رییس دفتر رییس‌جمهور درمورد نرخ ارز بود که با واکنش رییس کل بانک‌مرکزی رو‌به‌رو شد؛ واعظی اعلام کرد که از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷هزار تومان نیست و ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم.

اگرچه طولی نکشید که این مقام مسئول با بیان اینکه عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌هاست و نه دولت، اظهارات اولیه خود را پس گرفت اما صحبت‌های قبلی او فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران بازار ارز فراهم کرد تا بتوانند با جو‌سازی پیرامون این موضوع شرایط بازار را ملتهب‌تر کنند.

در این میان نباید از نقش درهم نیز غافل شد چراکه نرخ این از روز چهارشنبه مجددا وارد کانال ۷۰۰۰تومان شده و در بازار امروز به ۷۱۰۰تومان رسیده که در این سطح نمی‌توان از دلار انتظار کاهش قیمت داشت؛ در نهایت کنار هم قرار گرفتن این عوامل باعث افزایش حجم خرید‌ها و صعود قیمت دلار به ۲۵۵۵۰تومان در معاملات پشت‌خطی روز جمعه شد که این روند، از ادامه رشد نرخ ارز در بازار روز شنبه خبر می‌داد.

همانطور که انتظار می‌رفت بازار ارز در اولین روز هفته به مسیر صعودی خود ادامه داد و قیمت دلار در معاملات صبح به ۲۵۶۵۰تومان افزایش یافت، اما از میانه روز با کم شدن حجم معاملات خرید روند افزایشی بازار متوقف شد و قیمت دلار با ۱۵۰تومان کاهش به ۲۵۵۰۰تومان رسید.

نگاهی به وضعیت قیمت و روند مبادلات در معاملات پشت‌خطی هم نشان می‌دهد که معامله‌گران برای بازار فردا انتظار رشد دوباره قیمت دلار را ندارند و به نظر می‌رسد اگر در پی انتشار خبر جدیدی بازار با خریداران جدید رو‌به‌رو نشود، دلار از قیمت فعلی بالاتر نرود.

حالا به گفته تحلیلگران فنی، اگر دلار در قیمت ۲۵۵۰۰تومان حمایت نشود مسیر بعدی این ارز نرخ ۲۵هزار تومان خواهد بود و در غیر این صورت دلار تا سطح مقاومتی ۲۵۸۰۰تومان در مرحله اول و سپس ۲۶هزار تومان بالا خواهد رفت.

البته در کنار اخبار منفی که طی چند روز گذشته منتشر شده، امید برخی معامله‌گران به آزاد شدن مقداری از منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و تعیین تکلیف این منابع در عراق است؛ بعد از جلسه هفته گذشته همتی با سفرای کره‌جنوبی و ژاپن در همین خصوص، ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که یک میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی آزاد خواهد شد و امروز هم وزیر خارجه عراق از برداشته شدن موانع بانکی و توافق بین دو کشور در راستای چگونگی پرداخت بدهی‌های عراق به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

در همین راستا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وارد شدن این منابع و حتی بخشی از آن به کشور، به طور حتم بازار ارز در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت ولی نمی‌توان با تکیه بر این موضوع انتظار سقوط قیمت دلار را داشت.