۰ نفر

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد؛

روسیه فاصله خود را با دلار بیشتر می‌کند

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸
کد خبر: 509117
روسیه فاصله خود را با دلار بیشتر می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه گفت باید وابستگی به دلار و نظام مالی آمریکا به حداقل برسد.

به گزارش اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های آمریکا گفته است که روسیه نیاز دارد در آینده فاصله خود را با دلار بیشتر کند و وابستگی کمتری به نظام مالی آمریکا داشته باشد. سرگی ریاباکف وابستگی به دلار را منبع دایمی اقدامات سمی آمریکا دانست و افزود: نیاز داریم تا نقش دلار را در تراکنش های آتی خود از بین ببریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اظهارات این دیپلمات روسی در حالی بیان می شود که دولت بایدن احتمال افزایش تحریم های روسیه را منتفی ندانسته است؛ به ویژه حالا که روابط روسیه با غرب بر سر بازداشت الکس ناوانلی - رهبر مخالفان روسیه - رو به وخامت رفته است.

ریاباکف در بخش دیگر سخنانش با اشاره به ۹۰ مرحله تحریم اشخاص مختلف روسی توسط آمریکا گفت: آنها همه چیز را هدف قرار دادند. از بانک‌های دولتی گرفته تا تجار و مقامات سیاسی روسی و حالا احتمال اعمال محدودیت های بیشتر هم وجود دارد. هیچ گاه خصومت در روابط به میزان فعلی نبوده است و مدت‌هاست که بهبودی در این وضعیت را شاهد نبوده‌ایم.

دوشنبه این هفته اتحادیه اروپا چهار نفر از مقامات روسیه را تحریم و تهدید کرد تحریم های بیشتری علیه بخش قضایی روسیه اعمال خواهد کرد.

طبق اعلام وزارت دارایی روسیه روند کاهش وابستگی این کشور به دلار ادامه یافته و سهم دلار از ذخایر ارزی از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافته؛ در حالی که سهم یوان از این ذخایر به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. روسیه همچنین در سال های اخیر به میزان چشمگیری از حجم اوراق دلاری در اختیار خود کاسته است؛ تا جایی که حجم اوراق دلاری در اختیار این کشور از ۱۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به تنها ۶ میلیارد دلار رسیده که از این میزان ۴.۸ میلیارد دلار مربوط به اوراق کوتاه‌مدت و ۱.۲ میلیارد دلار هم مربوط به اوراق بلندمدت بوده است.