۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه مسیر نزولی قیمت طلا/ عقب‌نشینی فلزات گرانبها با افزایش بازده اوراق قرضه

۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۶
کد خبر: 508985
ادامه مسیر نزولی قیمت طلا/ عقب‌نشینی فلزات گرانبها با افزایش بازده اوراق قرضه

​معاملات آتی طلا اگرچه روز گذشته به روند کاهشی ادامه داد اما از پایین‌ترین سطوح قیمتی روز فاصله زیادی گرفت. به زعم کارشناسان افزایش بازده اوراق قرضه دولتی در اواسط هفته، بازار فلزات گرانبها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در حالی روز گذشته به ۱.۴ درصد رسید که بالاترین سطح یک سال گذشته خود را به ثبت رسانده است. بر همین اساس معاملات آتی طلای آوریل با کاهش ۹ دلاری به قیمت ۱۷۹۷.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس با افزایش ۰.۰۹۷ دلاری به قیمت ۲۷.۷۸ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته هم روند ترکیبی داشتند، در حالی که نمودار معاملات بازارهای آسیایی عمدتا نزولی بود، در اروپا شاخص‌ها معاملات را صعودی به پایان رساندند. در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی با ثبت روند صعودی قابل توجهی معاملات روز را به پایان بردند. هفته معاملاتی جاری دقیقا سالگرد تاثیر شیوع کووید - ۱۹ بر بازارهاست.

بازارها روز گذشته نسبت به اظهارات جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو در رابطه با سیاست‌های پولی ایالات متحده که روز سه شنبه در کمیته بانکی سنا مطرح کرده بود، واکنش نشان دادند. اگرچه او روز گذشته هم سخنرانی دیگری داشت اما اظهارنظر قابل توجه یا تعجب آوری درباره تحرک بازارها نکرد. پاول در سخنرانی خود تاکید کرد که بانک مرکزی ایالات متحده متعهد به یک سیاست پولی بسیار سازگار تا پایان پاندمی کروناست. او همچنین تاکید کرد:‌ اقتصاد با اهداف اشتغال و تورم فاصله زیادی دارد و اگرچه انتظار می‌رود افزایشی موقت در تورم این کشور وجود داشته باشد اما افزایش قیمت بیشتری را مشاهده نخواهیم کرد. 

رییس بانک فدرال رزرو همچنین در بخشی از سخنان خود درباره روند افزایشی بازده اوراق قرضه که اخیرا شاهد آن بوده‌ایم تاکید کرد که این تنها یک بیانیه اطمینان بخش در بهبود چشم انداز اقتصادی ایالات متحده است.

«تجارت رفلسیون» که به موجب آن تصور می‌شود فشارهای تورمی افزایش یابد و از عملکرد صعودی قیمت‌ها در بازارهای آتی کالاهای خام پشتیبانی می‌کند، اخیرا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و یا حداقل در بحث‌های مرتبط با بازارها محبوبیت بیشتری به دست آورده است. اخبارها حاکی از آن است که محدودیت‌های معاملات قراردادهای آتی احتمالی برای هر یک از معامله‌گران از ۱۵ مارس افزایش خواهد یافت. تحلیل‌گران بر این باورند که چنین روندی بیانگر آن است که در اواخر سال جاری حجم معاملات بسیار بیشتری در بسیاری از بازارهای آتی با خروج دنیا از شرایط پاندمی و در میانه سیستم مالی جهانی بحران زده از جریان نقدینگی ناشی از بسته‌های محرک بانک‌های مرکزی، جریان خواهد یافت. چنین شرایطی به صورت بالقوه خبری خوب برای بازارهای کالاهای خام بوده و نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده مشارکت بسیار بیشتری در بازارهای آتی کالاهای خام شامل طلا و نقره است.

در مهمترین بازارهای خارجی، روز گذشته قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس بار دیگر با ادامه روند افزایشی بالاترین سطح قیمت ۱۳ ماهه را حفظ کرده و در حدود ۶۳ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص دلار آمریکا تغییر ثابت بود اما نمودارها حاکی از کمرنگ شدن روند صعودی شاخص است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۴ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه همچنان بر مدار نزولی شش هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و یا بالاتر از سطح قیمت ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی قوی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۵۹ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۱۵.۲۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۷۷۸.۶۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین نرخ معاملات ماه فوریه یعنی ۱۷۵۹ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در روند صعودی قیمتی چهار هفته‌ای در نمودارهای روزانه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و یا بالاتر از سطح ۳۰.۲۵ دلار است که بالاترین نرخ معاملات ماه فوریه بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل ۲۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته ۲۸.۰۰۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸.۴۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۷.۲۸۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.