۰ نفر

رکوردشکنی‌های بیت‌کوین ادامه دارد

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰
کد خبر: 506120
رکوردشکنی‌های بیت‌کوین ادامه دارد

قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت در بازارهای جهانی، با رشد ۶۵/ ۰ درصدی همراه بود و توانست اندکی جایگاه خود در میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری را مستحکم کند؛ با وجود این طلا در هر دو ماهی که از ابتدای سال ۲۰۲۱ گذشته است، بازدهی منفی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طلا به ترتیب در ماه‌های ژانویه و فوریه (تا روز دوازدهم) بازدهی منفی ۶/ ۲ درصد و منفی۲/ ۱ درصد داشته است تا کار خود را حدود ۷۳ دلار کمتر از قیمتی که سال را شروع کرده بود ادامه دهد. وضعیت قیمتی فلز زرد اکنون به گونه‌ای است که تحلیلگران هشدار داده‌اند در صورتی که بار دیگر طلا مرز ۱۸۰۰ دلاری را از دست بدهد، احتمال شروع موج جدیدی از فروش و ریزش قیمتی وجود دارد و در سمت صعودی تا زمانی که کاتالیزور قدرتمندی مانند اقدامات انبساطی یا وخامت اوضاع کرونا به حمایت از طلا نیاید، احتمال افزایش قیمت طلا پایین است.

همچنین روز گذشته و پس از اصلاح قیمتی بیت‌کوین، پرطرفدارترین رمز ارز جهان مجددا رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. ارزش بیت‌کوین در معاملات روز یکشنبه تا میانه روز و برای ساعاتی به قیمت ۴۹ هزار و ۶۹۰ دلاری نیز رسید تا به یک قدمی فتح مرز ۵۰ هزار دلاری برسد. بعد از آنکه ایلان ماسک رئیس شرکت تسلا اعلام کرد در حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری خواهد کرد، اکنون به گوش می‌رسد شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مالی آمریکایی مورگان استنلی نیز قصد دارد مبلغی به اندازه ۱۵۰ میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند. البته با اینکه هنوز این سرمایه‌گذاری عظیم نهایی نشده است، اما این شرکت در حال ارائه پیشنهاد به سرمایه‌گذاران خود برای چنین سرمایه‌گذاری است. به نظر می‌رسد با اقبال روزافزون شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، حداقل در کوتاه‌مدت اروند افزایشی قیمت این دارایی‌های پرریسک ادامه داشته باشد.

عملکردی ضعیف‌تر از انتظار

براساس نظر تحلیلگران طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون عملکردی ضعیف‌تر از انتظار داشته است. به‌عنوان مثال بازار رمز ارزها که یکی از بازارهای رقیب بازار طلا به شمار می‌آید، از ابتدای سال جاری تاکنون عملکرد به مراتب بهتری را به ثبت رسانده است؛ بیت‌کوین که روز گذشته با ثبت قیمت ۴۹ هزار و ۳۳۶ دلاری مجددا رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت رسانده است، در حدود ۴۰ روزی که از سال ۲۰۲۱ گذشته است بیش از ۶۰ درصد بازدهی مثبت داشته است. استحکام ارزش شاخص دلار در میانه کانال ۹۰ واحدی و افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا دو عامل فشارآورنده بر قیمت طلا طی هفته‌های اخیر بوده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که کاتالیزوری قدرتمند به حمایت طلا نیاید وضعیت قیمت این فلز ارزشمند همچنان به این ترتیب خواهد بود. نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری با سررسید ۱۰ ساله اکنون به حدود ۲/ ۱ درصد رسیده است و در حال حرکت به سوی مرزهای بالاتر است؛ این موضوع همواره سبب می‌شود تا تقاضای دلار افزایش پیدا کند و در  انتهای زنجیره به قیمت طلا فشار وارد می‌شود.

کار دشوار کابینه بایدن

در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تا حدودی طلا را از فشار کنونی رها کند و حتی سبب افزایش قیمت آن شود اجرای بسته حمایتی مد نظر بایدن است. در حقیقت بازار طلا اکنون در انتظار دولت بایدن است تا بسته جدید را به حالت اجرایی دربیاورد. تحلیلگران عنوان کرده‌اند که هر گونه تاخیر در تصویب و اجرای بسته محرک مالی جدید که ارزشی در حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار دارد، فشار بیشتری بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. برخی گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع نیز در بازار شنیده می‌شود که چند نماینده دموکرات در کنگره احتمالا به‌دلیل افزایش حداقل دستمزد به این بسته رای مثبت نخواهند داد. اگر چنین اتفاقی بیفتد و دولت بایدن نتواند این کمبود را از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره جبران کند، در آن صورت تصویب بسته در کنگره به مشکل می‌خورد. در حال حاضر بازارها از جمله بازار فلزات ارزشمند بر این موضوع حساب باز کرده‌اند که بسته محرک مالی مد نظر جو بایدن به تصویب خواهد رسید و به اجرا درخواهد آمد. اما در صورتی که چنین پیش‌بینی درست از آب در نیاید و بر سر راه تصویب و اجرای بسته محرک مالی جدید مشکلاتی به وجود بیاید احتمال ریزش قیمت در این بازارها بیشتر خواهد شد.

فرصت خرید طلا کجاست؟

مهم‌ترین ریسک قیمتی طلا در هفته جاری از نظر تحلیلگران تکنیکال در بازار آن است که در صورتی که این فلز ارزشمند نتواند مرز ۱۸۰۰ دلاری را حفظ کند، احتمال ریزش قیمت آن به محدوده ۱۷۰۵ تا ۱۷۱۰ دلاری وجود دارد. در این صورت طلا به محدوده قیمتی وارد می‌شود که در حدود ۱۰ درصد از قیمتی که سال را با آن شروع کرده بود پایین‌تر است. تحلیلگران هشدار داده‌اند در صورتی که طلا مرز ۱۸۰۰ دلاری را از دست بدهد، بسیاری از سرمایه‌گذاران موقعیت‌های فروش استقراضی خود را تبدیل به پول نقد خواهند کرد. با توجه به اینکه صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا شاهد خروجی دارایی بوده‌اند، گروهی از تحلیلگران بر این باورند که سقوط ارزش طلا به محدوده‌های گفته شده امری غافلگیرکننده نخواهد بود. به نظر می‌رسد احیای مجدد قیمت طلا فرآیندی زمانبر باشد و طلا در هفته پیش‌رو مجددا مرزهای حمایتی ۱۷۸۰ دلار را تست کند. به طور کلی برآیند نظر تحلیلگران برای بازه قیمتی طلا در هفته پیش‌رو، نوسان قیمت فلز زرد در بازه قیمتی ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ دلار است. اما در مورد افق قیمتی طلا در بلندمدت وضعیت تا حدودی متفاوت است؛ کارشناسان عقیده دارند در بلندمدت با به میدان آمدن عامل تورم، احتمالا طلا که به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک تورم شناخته می‌شود، روندی صعودی را پیش بگیرد. به همین دلیل است که معامله‌گران خبره توصیه می‌کنند در صورتی که ارزش طلا به زیر محدوده ۱۸۰۰ دلار رسید، فرصت خوبی برای خرید طلا به حساب می‌آید. اگر بایدن بتواند بسته‌های حمایتی خود را پیاده‌سازی کند احتمال افزایش تورم در آینده بیش از پیش خواهد شد.

استقبال بانک‌ها از بیت‌کوین

بانک آمریکایی مورگان استنلی تنها بانکی نیست که اخیرا از سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها استقبال کرده است. اخیرا بانک‌های ویزا و جی‌پی مورگان نیز تصدیق کرده‌اند که برای مشارکت و حضور در فرآیندهای پرداخت با رمز ارزها برنامه دارند. همچنین این بانک‌ها اطمینان داده‌اند که از پیشرفت‌های بیشتر در صنعت ارزهای رمزنگاری شده براساس شرایط بازار و تقاضای مشتریان حمایت کنند.