۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا با فشار بازارهای خارجی/ سایه افزایش اشتهای ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بر بازار فلزات گرانبها

۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبر: 505533
کاهش قیمت طلا با فشار بازارهای خارجی/ سایه افزایش اشتهای ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بر بازار فلزات گرانبها

معاملات آتی طلای آوریل روز گذشته با ادامه روند کاهشی ناشی از بازارهای خارجی از جمله شاخص دلار آمریکا و کاهش اندک قیمت نفت به پایان رسید.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات فلزات گرانبها روز گذشته در حالی به پایان رسید که قیمت نقره نسبت به طلا از ثبات بیشتری برخوردار بود. هر دو فلز گرانبها که به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری هم شناخته می‌شوند در طول هفته صعود بسیار محدودی را تجربه کرده‌اند که این مساله به زعم تحلیل‌گران ناشی از افزایش اشتهای ریسک پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بوده است. بر این اساس طلای آتی آوریل با کاهش ۹.۶۰ دلاری به قیمت ۱۸۱۷.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۹۳ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۱۴ دلار در هر اونس معامله شد. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی پشت سر گذاشتند؛ در ایالات متحده آمریکا هم اگرچه در ابتدای روز معاملات روند کاهشی داشت اما در پایان روز با ادامه روند صعودی هر سه شاخص اصلی موفق به ثبت رکوردهای جدید شدند. همزمان در آسیا به دلیل آغاز تعطیلات سال نوی چین بسیاری از بازارها تا پایان هفته در تعطیلات خواهند بود. به نظر می‌رسد در ایالات متحده اشتهای ریسک پذیری معامله‌گران با افزایش قابل توجهی روبرو بوده این در حالی است که بر اساس اخبار موجود نوع جدید و جهش یافته‌ای از ویروس کرونا از آفریقای جنوبی به ایالات متحده وارد شده که مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌های موجود نشان داده است. در یکی از عناوین خبری آمده است: دانشمند انگلیسی نسبت به شیوع جهش یافته ویروس کرونا هشدار داده که بار دیگر کل جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا در روز پایانی هفته اندکی افزایش یافت. همچنین معاملات نفت خام نیمکس با اندکی کاهش به قیمت ۵۷.۷۵ دلار در هر بشکه انجام گرفت. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۱۵۵ دلاری معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی طلای آتی فوریه با توجه به روند نزولی مشهود در نمودار روزانه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۱۸۷۸.۸۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل و پایین‌ترین نرخ معاملات ماه فوریه یعنی ۱۷۸۴.۶۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۲۷.۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۲.۴۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۰۷.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی جامد ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۵۹۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۷.۸۷۵ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۷۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.