۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا با افزایش شاخص دلار/ صف فروشندگان آتی کوتاه مدت

۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبر: 505273
کاهش قیمت طلا با افزایش شاخص دلار/ صف فروشندگان آتی کوتاه مدت

معاملات آتی طلا روز گذشته در ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت و در سطحی نزدیک به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز بسته شد. همزمان قیمت آتی نقره هم روند کاهشی خود را حفظ کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معامله‌گران آتی کوتاه مدت امروز با نبود اخبار بنیادین و کاتالیزور تازه، صف فروش تشکیل دادند؛ بر این اساس معاملات آتی طلای آوریل با ۱۷.۱۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۱۲۳ دلاری به قیمت ۲۶.۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

این در حالی است که معامله‌گران آتی طلا و نقره همچنان هم به دنبال جرقه اساسی هستند تا قیمت‌ها را از محدوده معاملات کوتاه مدت خارج کنند. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشتند. شاخص‌های سهام در ایالات متحده هم روز گذشته روند ترکیبی داشته و در نهایت در سطحی نزدیک به بالاترین رکوردهای هفته جاری بسته شدند. کاهش نرخ ابتلا و قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده همزمان با توزیع و تزریق واکسن و نیز بسته محرک مالی جدیدی که قرار است دولت آمریکا به زودی اجرایی کند، اشتهای ریسک پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را در حالی افزایش داده که این مساله برای فلزات گرانبها که پناهگاه امن سرمایه گذاری به حساب می‌آیند امری منفی محسوب می‌شود.

تعطیلات سال نوی کشاورزی چین هم روز گذشته در حالی آغاز شد که بازارهای سهام و بازارهای مالی در این کشور طی روزهای آتی تعطیل خواهند بود. 

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت. همچنین قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز با اندکی کاهش به قیمت ۵۸.۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۱۳۵ درصدی معامله شد. 

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها در یک روند نزولی پنج هفته‌ای قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت جامد ۱۸۷۸.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۱۷۸۴.۶۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۴۸.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۵۶.۶۰ دلار در هر اونس است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در ۱۸۲۱.۳۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۰۷.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار و در تلاشند تا روند صعودی قیمت را در نمودار روزانه از سر بگیرند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی مناسب ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۳۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷.۸۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۷۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده است.