۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روی خوش بازار ارز به نوسان‌گیران/ دلار گوش به فرمان اخبار سیاسی

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۶
کد خبر: 503862
روی خوش بازار ارز به نوسان‌گیران/ دلار گوش به فرمان اخبار سیاسی

اگرچه روز پنجشنبه با افت قیمت دلار به ۲۳۹۰۰تومان انتظارات کاهشی در بازار مجددا تقویت شده بود اما سخنرانی همان روز بایدن بدون اشاره‌ به برجام، بر ناامیدی معامله‌گران به آینده روابط دیپلماسی دامن زد و باعث شد طبق پیش‌بینی‌ها امروز دلار کار خود را بالاتر از سطح ۲۴هزار تومان آغاز کند.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ بعد از اعلام رسمی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا تا اوایل بهمن ماه بازار ارز فقط تحت تاثیر جو روانی مثبت این موضوع و انتظار بهبود روابط دیپلماسی دو کشور و همچنین لغو تحریم‌ها و احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده، فاز کاهشی داشت و در همین مدت دلار از کانال ۲۶هزار به کف ۲۱هزار تومان هم سقوط کرد.

اما از آنجا که طی این مدت مقامات دو کشور نه در صحبت‌ها و نه در عمل نسبت به این موضوع رویکرد مثبتی نشان ندادند انتظارات در بازار ارز تغییر کرد و درنتیجه معامله‌گرانی که پیش‌بینی می‌کردند زیر سایه این موضوع دلار حتی به زیر ۲۰هزار تومان هم خواهد رسید، حالا با ناامیدی به آینده برجام و تحریم‌ها خیال دلار ۲۵هزار تومانی را در سر دارند.

دور سوم رفت‌و‌برگشت دلار به کانال ۲۴هزارتومان

قیمت دلار بعد از حدود یک هفته ماندگاری در کانال ۲۴هزار تومان و صعود به سقف ۲۴۸۰۰تومان، چهار‌شنبه گذشته از این مرز قیمتی عقب‌نشینی کرد و تا ۲۳۹۰۰تومان پایین آمد؛ در پی این افت قیمت انتظارات کاهشی در بازار ارز مجددا تقویت شد و پیش‌بینی می‌شد در صورت افت قیمت تا سطح ۲۳۸۰۰تومان، بازار ارز وارد مسیر نزولی شود اما این نرخ از حمایت‌ کافی برخوردار نشد و به این ترتیب دلار در آخرین معاملات روز پنجشنبه برای سومین بار به استقبال کانال ۲۴هزار تومان رفت و قیمت آن به ۲۴۰۵۰تومان رسید.

بعد از بازپس‌گیری کانال ۲۴هزار تومان و بسته شدن معاملات نقدی، جهت‌دهی به بازار شنبه به دست معاملات پشت‌خطی افتاد و معامله‌گران روز جمعه توانستند دلار را تا ۲۴۳۰۰تومان هم پیش ببرند؛ همین موضوع باعث شد با شروع کار امروز، قیمت دلار به ۲۴۳۲۰تومان افزایش یابد و بازار روی خوشی به نوسان‌گیرانی که دلار را در قیمت ۲۳۹۰۰تومان خریده‌اند نشان دهد.

روی خوش درهم به دلار

گفتنی است که درهم نیز در این روند افزایشی تاثیرگذار بوده زیرا برخلاف هفته گذشته که دلار روی خوشی از درهم برای افزایش قیمت ندید اما در بازار امروز، نرخ این ارز حساس از ۶۶۴۴ به سطح ۶۷۵۰تومان رسیده و با این قیمت انتظاری جز رشد قیمت برای اسکناس آمریکایی نمی‌رود.

حالا با رشد دوباره نرخ ارز، توصیه تحلیلگران فنی بازار این است که درصورت افزایش قیمت دلار به سطح ۲۴۴۰۰تومان باید از موضع خرید کناره‌گیری کرد و تا رسیدن سیگنال جدید به بازار ارز فروشنده بود؛ البته روند فعلی بازار به معنای قرارگرفتن دلار در مسیر صعودی نیست و همانطور که قبلا نیز گفته شده نرخ اسکناس آمریکایی برای افزایش بیشتر به موتور محرک درهم نیاز دارد و تا زمانی که ارزش این ارز پایین‌تر از سطح ۷۰۰۰تومان قرار دارد، دلار از پشتوانه کافی برای افزایش برخوردار نخواهد بود.

اما در شرایط فعلی امید به کاهش قیمت دلار هم تا حدودی فروکش کرده زیرا بازار ارز کاملا گوش به فرمان اخبار سیاسی است و تا زمانی که خبر مثبتی از سوی ایران یا غرب درمورد برجام و آینده تحریم‌ها اعلام نشود، نرخ ارز در مسیر نزولی قرار نخواهد گرفت.