۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فلز زرد اندکی از روند نزولی فاصله گرفت/ حباب نقره خالی شد

۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 503450
فلز زرد اندکی از روند نزولی فاصله گرفت/ حباب نقره خالی شد

قیمت طلا در معاملات روز گذشته با اصلاحات مثبت و فاصله گرفتن از فشار فروش روز سه شنبه اندکی روند افزایشی در پیش گرفت. این در حالی است که معاملات نقره هم بار دیگر مسیر صعودی دارد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ اگرچه روز گذشته بازار فلزات گرانبها اندکی از فشار نزولی یک روز پیشتر فاصله گرفت اما روند صعودی بازارهای سهام از جمله عواملی است که طی دو روز گذشته مانع از افزایش تقاضا در پناهگاه امن سرمایه گذاری شده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با ۱.۳۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۳۴.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۵۸ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۹۶ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا بدون تغییر چشمگیری معاملات را به پایان بردند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی تغییرات قابل توجهی نسبت به یک روز پیشتر به ثبت نرساندند. اگرچه در مجموع پس از روند نزولی هفته گذشته هر سه شاخص اصلی در هفته جدید معاملاتی روند بهبود قابل توجهی داشته‌اند. به نظر می‌رسد اشتهای ریسک پذیری سرمایه گذاران در هفته جاری با توجه به انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها و انتظار برای تصویب قریب الوقوع بسته محرک جدید مالی افزایش مطلوبی داشته است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته پس از دستیابی شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح هفت هفته گذشته، شاخص روز گذشته اندکی روند کاهشی در پیش گرفت. افزایش یکباره شاخص دلار آمریکا در روز سه شنبه از جمله عواملی است که بر بازار فلزات گرانبها فشار فروش وارد کرد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز با ادامه روند صعودی و حفظ بالاترین سطح قیمت ۱۲ ماه گذشته به قیمت ۵۶ دلار در هر بشکه معامله شد. البته این مساله را باید در نظر داشت که روند صعودی قیمت نفت خام برای فلزات گرانبها و بخش کالاهای خام یک عنصر صعودی به حساب می‌آید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز روز گذشته با ادامه روند صعودی در محدوده ۱.۱۲ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای آوریل علیرغم وضعیت نوسانی روزهای گذشته معاملاتی همچنان در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به سطح پشتیبانی فنی و پایین‌ترین قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۱۸۰۴.۷۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۱۸۶۶.۳۰ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۳۰.۱۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۸۲۱.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

حباب معاملات آتی نقره مارس پس از آنکه قیمت‌ها روز دوشنبه به بالاترین سطح قیمتی هشت سال گذشته دست یافته بود، خالی شد و اکنون روند معاملات تنها در تلاش برای تثبیت بازار به پیش می‌رود. با این وجود معاملات آتی نقره مارس همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخودار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها رسیدن به قیمت بالاتر از سطح مقاومت فنی ۳۰.۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۲۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷.۷۷ دلار در هر اونس است. سطح پشتیبانی نخست نقره پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۶.۴۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس عنوان شده است.