۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار ۲۵هزار تومانی چقدر محتمل است؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبر: 502271
دلار ۲۵هزار تومانی چقدر محتمل است؟

امروز هم دلار باقدرت کانال ۲۴هزار تومان را حفظ کرده اما از آنجا که در برخی ساعات روز گذشته تا سطح ۲۴۸۰۰تومان پیش رفته بود قیمت‌های امروز دلار که ۲۴۴۰۰تومان اعلام شده، نشان داد که بازار عقب‌نشینی کرده و همانطور که پیش‌بینی شده بود جو روانی اخبار سیاسی تا حدودی تخلیه شد است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ امروز قیمت دلار نسبت به روز گذشته با افت ۴۰۰تومانی به ۲۴۴۰۰تومان در بازار آزاد رسید، البته در اولین ساعات معاملات ابتدا به سطح ۲۴۶۰۰ و سپس به نرخ فعلی کاهش یافت؛ همچنین نرخ اسکناس اروپایی هم در بازار امروز ۲۰۰تومان ارزان شده و به ۲۹۳۰۰تومان رسیده است.

این افت نرخ ارز در بازار آزاد درحالی رخ داده که صرافی‌ملی و سایر صرافی‌های رسمی قیمت دلار و یورو را نسبت به روز گذشته افزایش داده‌اند؛ امروز قیمت دلار در تابلوی صرافی بانکی با ۲۰۰تومان افزایش ۲۳۹۲۰ و یورو نیز با همین مقدار افزایش ۲۹۰۵۰تومان نمایان شد، صرافی‌ها هم نرخ ارز را ۴۰۰تومان گران کردند و به این ترتیب قیمت فروش دلار به۲۳۷۵۰ و یورو به ۲۸۷۰۰تومان رسید.

خرید و فروش‌های هیجانی در سایه ناامنی بازار

افزایشی که قیمت دلار روز گذشته تجربه کرد فروشندگان را به بازار کشاند و این مسئله باعث شد نرخ این اسکناس مسیر کاهشی در پیش بگیرد چراکه به گفته فعالان بازار، این روزها زمان مناسبی برای ریسک‌ کردن نیست و از آنجا که بازار به شدت سیگنال‌پذیر شده هر خبری قیمت دلار را جابه‌جا می‌کند، نباید در فرصت‌هایی که برای خرید یا فروش پیش می‌آید تعلل کرد.

روز گذشته که دلار به بالاترین قیمت خود پس از روی کار آمدن بایدن رسید، بهترین زمان برای فروش بود و در همین راستا بازار با هجوم دارندگان ارز که سود خوبی هم از نوسانات چند روز گذشته کسب کرده بودند رو‌به‌رو شد.

همانطور که پیش‌تر گفته شده، واکنش این روزهای بازار ارز صرفا متاثر از جو روانی اخبار سیاسی مثبت و منفی است چرا که فعلا اقدام مشخصی از سوی طرف‌های برجام صورت نگرفته و فقط اظهارنظرهایی که در این مورد شنیده می‌شود، انتظارات تورمی و نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رفت‌و‌برگشت‌های بدون پشتوانه

البته از حدود دو ماه و نیم گذشته یعنی از زمان انتخابات آمریکا شاهد تاثیر همین جو‌های روانی بر بازار ارز بودیم به طوریکه قیمت دلار فقط با تصور کاهش تحریم‌ها و آزادسازی منابع بلوکه شده در زمان ریاست جمهوری بایدن از کانال ۲۶ به ۲۱هزار تومان سقوط کرد و حالا این روزها هم به روال قبل بدون آنکه اتفاقی بیفتد، دلار تحت تاثیر اظهار نظر وزیر امور خارجه آمریکا درمورد برجام که به نظر می‌رسید نمی‌توان نسبت به رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک امیدوار بود، از نرخ ۲۳۱۰۰تومان چهارشنبه هفته پیش تا ۲۴۸۰۰تومان در بازار دیروز پیش رفت.

ناهمانگی دلار ۲۵هزار تومانی با نرخ فعلی درهم

علاوه بر اخبار سیاسی و انتظارات تورمی، نوسانات قیمت درهم از دیگر عواملی است که در روند نرخ ارز تاثیرگذار است؛ با صعود نرخ اسکناس آمریکایی به ۲۴۸۰۰تومان زمزمه دلار ۲۵هزار تومانی بیشتر شنیده می‌شود درحالیکه به گفته تحلیلگران بازار ارز تا زمانی که نرخ درهم به بالای ۷۰۰۰تومان نرسد نمی‌توان انتظار داشت دلار کانال‌های بالاتر را فتح کند؛ امروز هم که نرخ درهم بدون تغییر نسبت به دیروز در سطح ۶۷۷۰تومان قرار گرفته باعث شده معامله‌گران فعلا انتظار افزایش دوباره قیمت دلار را نداشته باشند.