۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۹بهمن/ تغییر جهت بازار بعد از مذاکره ارزی ایران و عمان

۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
کد خبر: 501420
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۹بهمن/ تغییر جهت بازار بعد از مذاکره ارزی ایران و عمان

روند صعودی که بازار ارز در ابتدای معاملات امروز متاثر از اخبار سیاسی منفی در پیش گرفته بود، در میانه روز با سیگنال مثبت از سوی مذاکره ارزی ایران و عمان متوقف شد و قیمت دلار که تا ۲۴۳۵۰تومان بالا رفته بود در ساعات پایانی بازار به ۲۳۶۵۰تومان کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ امروز قیمت دلار تحت تاثیر خبرهای سیاسی منفی و مثبت دچار یک موج رفت و برگشتی شد و درحالیکه ابتدای روز تا ۲۴۳۵۰تومان پیش رفته بود، در ساعات پایانی معاملات به ۲۳۶۵۰تومان کاهش یافت.

روز گذشته که بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و قیمت دلار در برخی ساعات به ۲۲۹۰۰تومان رسید، پیش‌بینی می‌شد این روند نزولی ادامه‌دار باشد اما برخلاف انتظار، امروز ورق بازار برگشت و قیمت دلار تحت تاثیر برخی اخبار سیاسی از جمله توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی و همچنین اظهارات ظریف مبنی بر توقف اجرای پروتکل‌های الحاقی درصورت عدم لغو تحریم‌ها تا ۲۱فوریه، با رشد چشمگیری مواجه شد.

افزایش ۱۱۵۰تومانی قیمت دلار در اولین ساعات معاملات

اولین قیمت دلار در بازار آزاد امروز با رشد ۶۰۰تومانی نسبت به روز گذشته ۲۳۸۵۰تومان اعلام شد اما طولی نکشید که اسکناس آمریکایی سد مقاومتی ۲۴هزار تومان را نیز شکست و با ۱۱۵۰تومان رشد قیمت به ۲۴۳۵۰تومان افزایش یافت.

در همین راستا صرافی‌ملی هم نرخ ارز را تا ۳۰۰تومان بالا برد و به این ترتیب دلار در ابتدای روز با قیمت ۲۳۲۱۰ و یورو ۲۸۲۰۰تومان در تابلوی این صرافی نمایان شد، نرخ ارز در صرافی‌های رسمی هم روند صعودی داشت و دلار به ۲۳هزار و یورو ۲۷۸۰۰تومان رسید؛ از طرفی امروز نرخ درهم نیز با ۳۰۰تومان افزایش به سطح ۶۷۰۰تومان صعود کرد که این موضوع هم باعث تشدید روند صعودی قیمت دلار شد.

روی خوش عمانی‌ها به رفع موانع مبادلات پولی

اگرچه با صعود قیمت دلار به ۲۴۳۵۰تومان پیش‌بینی می‌شد که مقصد بعدی اسکناس آمریکایی کانال ۲۵هزار تومان باشد اما ورود سیگنال مثبت از سوی مذاکره ارزی ایران و عمان جهت بازار را تغییر داد؛ امروز رییس کل بانک مرکزی با همتای عمانی خود در راستای ایجاد تمهیدات لازم برای رفع موانع مبادلات پولی و مالی بر سر میز مذاکره نشست.

پس از پایان مذاکره دو کشور، عبدالناصر همتی رییس کل بانک‌مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود توضیحاتی درباره این نشست ارائه کرد؛ همتی در این باره نوشت: در این جلسه مذاکرات مهمی جهت ایجاد تمهیدات لازم برای توسعه روابط تجاری و رفع موانع مبادلات پولی و مالی انجام دادیم و معاونین وزارتخانه‌های صمت و بهداشت و درمان کشورمان و نیز معاون ارزی بانک مرکزی پیشنهادات و راهکارهای خود برای روان سازی امر تجاری و بانکی مطرح کردند.

به گفته این مقام مسئول، روز گذشته نیز مذاکرات مفیدی با وزیر امورخارجه عمان داشتم؛ این در حالی است که مسئولین اصلی روابط مالی و تجاری بین‌المللی عمان در این جلسات علاقمندی جدی خود برای توسعه روابط راهبردی اقتصادی با ایران بیان کردند.

طبق آخرین نرخ‌هایی که از بازار ارز رسیده، قیمت دلار آزاد در ساعات پایانی معاملات امروز پس از انتشار این خبر مثبت با کاهش ۷۰۰تومانی رو‌به‌رو شد و مجددا به کانال ۲۳هزار تومان بازگشت؛ به این ترتیب دلار با قیمت ۲۳۶۵۰تومان و یورو ۲۸۵۰۰تومان به کار خود پایان داد.

بر خلاف روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد، صرافی‌ملی در آخرین ساعات معاملات امروز نرخ دلار و یورو را ۲۰۰تومان دیگر بالا برد و به این ترتیب قیمت فروش دلار در تابلوی این صرافی به ۲۳۴۱۰ و یورو به ۲۸۴۰۰تومان افزایش یافت.

تشدید انتظارات تورمی در پی سدشکنی دلار

بعد از آنکه دلار از کف ۲۱هزار تومان فاصله گرفت و تا ۲۳هزار تومان پیش رفت، طی حدود یک هفته اخیر دامنه نوسانات قیمت بسیار محدود شد ولی بازار همچنان گوش به زنگ اخبار سیاسی بود؛ البته در این مدت بازار ارز سیگنال کاهشی دریافت نکرد ولی پیش‌بینی‌ تحلیلگران بر این بود که موج سوم کاهش قیمت در راه است و دلار بار دیگر در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.

حالا دلار امروز بعد از حدود دو هفته ماندگاری در کانال ۲۳هزار تومان، به سرعت نسبت به اخبار سیاسی واکنش نشان داد و توانست از مرز حساس ۲۴هزار تومان عبور کند؛ اگرچه اسکناس آمریکایی در میانه روز با افت مجدد نرخ رو‌به‌رو شد و کانال قبلی خود را پس گرفت اما این تغییرات قیمتی دوباره انتظارات تورمی را تقویت و پیش‌بینی روند بازار را دشوار‌تر کرده است.

حفظ موقعیت فعلی در بازار فردا

اما درمورد وضعیت نرخ ارز در بازار فردا ۹بهمن ماه، فعالان بازار بر این باورند که دلار نرخ فعلی را حفظ خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد هفته را در کانال ۲۴هزار تومان به پایان برساند؛ از طرفی نرخ معاملات فردایی دلار هم بین ۲۳۶۰۰ تا ۲۳۷۰۰تومان در نوسان است و این یعنی معامله‌گران حداقل برای بازار فردا انتظار صعود دوباره نرخ را ندارند.