۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از حال‌و‌هوای بازار فردوسی؛

واکنش منفی بازار ارز به اخبار سیاسی/ دلار از سد قیمتی ۲۴هزار تومان عبور کرد

۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
کد خبر: 501316
واکنش منفی بازار ارز به اخبار سیاسی/ دلار از سد قیمتی ۲۴هزار تومان عبور کرد

درحالیکه روز گذشته دلار با 600تومان افت ارزش در آستانه ورود به کانال 22هزار تومان قرار گرفت انتظار می‌رفت این روند کاهشی ادامه‌دار باشد اما بازار امروز به اخبار سیاسی واکنش منفی نشان داد و دلار آزاد مرز 24هزار تومان را رد کرد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ برخلاف روند نزولی که بازار ارز در روز گذشته پیش گرفته بود و انتظار می‌رفت که این مسیر کاهشی ادامه‌دار باشد، امروز بازار تغییر جهت داد و دلار با افزایش ۱۱۵۰تومانی مواجه شد؛ البته در اولین ساعات معاملات نرخ اسکناس آمریکایی به ۲۳۸۵۰تومان صعود کرد اما طولی نکشید که از سقف قیمتی ۲۴هزار تومان هم عبور کرد و تا لحظه ثبت این خبر به ۲۴۳۵۰تومان رسیده است.

صرافی‌ملی هم در ساعات اولیه معاملات امروز کانال دلار را عوض کرد و به این ترتیب دلار در تابلوی این صرافی با قیمت ۲۳۲۱۰تومان نمایان شد و نرخ یورو هم به ۲۸۲۰۰تومان افزایش یافت؛ این درحالیست که طی یک هفته گذشته در روز‌هایی که نرخ بازار آزاد افزایشی بود، صرافی‌ملی کانال ۲۲هزار تومان را برای دلار حفظ کرده بود.

از طرفی دیروز با کاهش ۶۰۰تومانی قیمت دلار گفته می‌شد که حجم فروش بالا رفته و معامله‌گران از ترس ادامه روند نزولی دست از خرید کشیده بودند اما امروز با صعودی شدن نرخ و نیز تغییر انتظارات ناشی از برخی خبر‌های سیاسی، بازار دوباره با افزایش خرید‌ رو‌به‌رو شده است.

تغییر انتظارات بازار در پی انتشار اخبار جدید سیاسی

همانطور که پیش‌تر هم گفته شده بود بازار ارز پس از انتخابات آمریکا به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار گرفت و انتظار می‌رفت که انتشار هر خبری تکانه شدیدی بر بازار وارد کند؛ در همین شرایط مقامات اندونزی روز یکشنبه پنجم بهمن ماه از توقیف دو نفتکش ایرانی و پانامایی خبر دادند که به گفته آن‌ها، در حال انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های سرزمینی این کشور بوده‌اند.

در پی انتشار این خبر نوسان‌گیران سعی کردند با برجسته‌سازی موضوع دلار را به رقم‌های بالا‌تر برسانند که روند امروز بازار نشان داد که این تیر به هدف خورده است؛ از طرفی روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور هم اظهارات کرده که اگر تا ۲۱ فوریه اقدامات مناسب برای بازگرداندن روابط اقتصادی ایران صورت نگیرد و تحریم‌ها لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

انتشار این دو خبر سیاسی انتظارات بازار ارز را تا حدودی تغییر داد و همانطور که گفته شد دلار را تا کانال ۲۴هزار تومان افزایش داد؛ تحلیلگران این بازار پیش‌بینی کرده بودند که اگر دلار بتواند از مرز مقاومتی ۲۳هزار تومان عبور کند مقصد بعدی این اسکناس در قیمت ۲۵هزار تومان خواهد بود، البته نرخ‌های اولیه چندان تعیین کننده آینده بازار نیست و در طول روز باید دید تا چه حد از نرخ جدید اسکناس آمریکایی حمایت یا مقاومت می‌شود.

گفتنی است که در این شرایط بازارساز می‌تواند با نشان دادن رفتار مناسب بازار را به سمت تعادل سوق دهد، که در همین راستا امروز نرخ ارز در صرافی‌های ‌بانکی هم با افزایش رو‌به‌رو شده و این اتفاق می‌تواند از هجوم تقاضا و تشدید التهاب بازار تا حد زیادی جلوگیری کند؛ در این میان نرخ درهم نیز بر روند بازار بی‌تاثیر نیست، امروز درهم با رشد ۲۰۰تومانی نسبت به دیروز در سطح ۶۶۶۵تومان قرار گرفته که این موضوع هم توانسته سرعت روند صعودی نرخ ارز را افزایش دهد.