۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فلزات گرانبها در انتظار کاتالیزور صعودی/ توقف بازار فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار آمریکا

۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 501076
فلزات گرانبها در انتظار کاتالیزور صعودی/ توقف بازار فلزات گرانبها با افزایش شاخص دلار آمریکا

قیمت‌های طلا و نقره روز گذشته تقریبا بدون تغییر باقی ماند، به نظر می‌رسد بازار فلزات گرانبها در انتظار کاتالیزور بعدی برای شکل گیری یک روند صعودی و خروج قیمت‌ها از محدوده معاملات کوتاه مدت است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ عدم تغییر قابل توجه در روند حرکت نه تنها در بازار فلزات گرانبها که در بازارهای سهام هم مشاهده شده است. بر این اساس روز گذشته معاملات آتی طلای فوریه با ۰.۶۰ دلار  افزایش به قیمت ۱۸۵۶.۷۰ دلار در هر اونس و معاملات آتی نقره مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۹۱ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۴۶ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ثابتی داشتند. در ایالات متحده نیز در پایان معاملات یک شاخص از سه شاخص اصلی نزولی و دو شاخص نزدک و اس‌اندپی صعودی به پایان بردند. این در حالی است که قرار است در هفته جاری جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC برگزار شود که پایان آن در روز چهارشنبه با سخنرانی جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو همراه خواهد بود.

همچنین تلاش‌های دولت بایدن برای اجرایی کردن بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری برای آمریکایی‌ها و مشاغل آسیب دیده از کرونا عامل دیگری است که بر بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار است. اما مساله آنجاست که جمهوری‌خواهان با رقم تخصیص یافته برای بسته دوم کمک مالی موافق نیستند.

در بازارهای کلیدی خارج از کشور شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز بدون تغییر قابل توجهی به قیمت ۵۲.۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا روز گذشته در محدوده ۱.۱۰ درصدی معامله شد.

1   

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در نمودارهای اخیر بیانگر دستیابی به پایین‌ترین سطح بازار در کوتاه مدت هستند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۸۰۰.۸۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۱۸۷۴.۶۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۸۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت روز گذشته یعنی ۱۸۴۶.۲۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین قیمت معاملات روز جمعه یعنی ۱۸۳۶.۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس اگرچه طی چند روز گذشته روند صعودی داشته اما نمودارهای روزانه حاکی از آن است که قیمت‌ها در کوتاه مدت به پایین‌ترین سطح خود دست خواهد یافت. معاملات آتی نقره اما همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به کمترین قیمت معاملات ماه ژانویه و سطح پشتیبانی ۲۴.۰۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۸۳۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت هفته گذشته یعنی ۲۶.۱۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.