۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا صعود طلا متوقف شد؟/ نگاهی به روند قیمت طلا در هفته جدید معاملاتی

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
کد خبر: 500198
چرا صعود طلا متوقف شد؟/ نگاهی به روند قیمت طلا در هفته جدید معاملاتی

قیمت فلز زرد در بازارها در حالی نمی‌تواند از گستره معاملاتی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلاری خود عبور کند که از پشتیبانی خوب هلدینگ‌های طلا برخوردار است و حتی با این وجود طلا در طول معاملات هفته گذشته فاقد تحرک خاصی برای ادامه روند صعودی بوده است.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ پیتر هاگ مدیر تجارت جهانی کیتکو متالز درباره روند کنونی بازار طلا گفت: هیچ چیز در یک خط مستقیم به پیش نمی‌رود. پس از مشاهده جهش غیرمنتظره روز چهارشنبه بازارها پس از ادای سوگند جو بایدن به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده سطح مقاومت طلا به ۱۸۷۰ دلار در هر اونس رسید اگرچه در نهایت قیمت‌ها به سطح پشتیبانی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس بازگشت کرد.

روز گذشته اما معاملات آتی طلای فوریه در بازار کومکس نیویورک به قیمت ۱۸۵۵.۱۰ دلار در هر اونس معامله شد که نسبت به قیمت معاملات هفته گذشته بیانگر رشد ۱.۴ درصدی است.

از جمله مواردی که روز چهارشنبه بر روند بازار طلا تاثیرگذار بود، امید به تصویب سریع بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری آمریکاست، اگرچه همزمان بایدن هشدار داده ۱۰۰ هزار مورد به تعداد قربانیان ویروس کرونا در ماه آینده افزوده خواهد شد.

جیم وایکوف تحلیل‌گر ارشد طلا در کیتکو نیوز در این باره معتقد است: تمرکز دولت بایدن بر روی همه گیری ویروس کرونا در ایالات متحده و سایر نقاط جهان، موجب بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازارها شده است.

بسته ۱.۹ تریلیون دلاری محرک مالی دولت بایدن کاتالیزور خوبی برای افزایش قیمت طلا خواهد بود، به ویژه اکنون که جنت یلن از کمیته مالی سنای ایالات متحده تایید برای عهده دار شدن سمت وزیر خزانه داری دریافت کرده است. اگرچه در هر صورت این مساله به سرعت و نحوه تصویب بسته محرک دارد.

هاگ همچنین تصریح کرد: مساله این است که روند تصویب این بسته هنوز تکمیل نشده است. اگرچه اکنون کامالا هریس و جو بایدن اکثریت را در مجلس بر عهده دارند اما ممکن است با مقاومت جمهوری خواهان در تصویب روبرو شوند؛ سرمایه گذاران برای معاملات آتی خود چشم به تصویب این بسته دارند و ادامه دار شدن شرایط می‌تواند به عدم اطمینان دامن زده و باعث ایجاد ترس در میان سرمایه گذاران شود. ۱.۹ تریلیون دلار رقم قابل توجهی است که در صورت تصویب سریع می‌تواند بر اقتصاد تاثیرگذار باشد.

هاگ افزود: در شرایط کنونی حتی بازارها سهام هم تحت فشار قرار دارند چرا که بخشی از مردم با عدم اعتماد به بازارها، سعی در نقد کردن سرمایه خود دارند.

این در حالی است که تصویر کلان درازمدت تغییر نکرده است. هاگ عنوان کرد: بسته محرک می‌تواند تبعات تورمی زیادی داشته باشد.

یلن در سخنرانی روز سه شنبه خود در مجلس سنا عنوان کرد: بدون در نظر گرفتن اقدامات بیشتر، رکود اقتصادی طولانی‌تر و دردناک‌تری در راه خواهد بود. نه رییس جمهوری منتخب و نه من این بسته محرک را بدون در نظر گرفتن بار بدهی کشور تصویب نکرده‌ایم اما در شرایط کنونی با نرخ بهره‌ای که در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گرفته هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بزرگ عمل کنیم.

دنیل پاویلونیس کارگزار ارشد کالایی  RJO Futures نیز در این راستا تصریح کرد: تورم عامل اصلی صعود قیمت طلا در آینده نه چندان دور خواهد بود. پیشتر از این زمانی که فدرال رزرو سعی در پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ بهره داشت، تورم بالایی ایجاد شده بود.

وی افزود: تورم آتی هم می‌تواند به چنین شرایطی تبدیل شود، مردم در حال حاضر به شاخص قیمت مشتری CPI چشم دوخته‌اند که روند حرکت تورم را به راحتی در آن می‌توان مشاهده کرد، اما نکته آنجاست که بازارها برای این مساله آماده نیستند.

پاویلونیس همچنین خاطرنشان کرد: بازار اوراق قرضه با افزایش بازده شروع به نمایش نرخ تورم خواهد کرد اما همچنان نمی‌توان افق چندان روشنی برای بازارهای سهام متصور شد؛ طلا در شرایط کنونی در یک محدوده قیمتی قرار گرفته و با هر حرکتی رو به جلو متوقف می‌شود، تورم می‌تواند بازار طلا را از رکورد فعلی خارج کند. در صورت شکل گیری چنین روند حرکتی، قیمت‌های بسیار بالاتر طلا شکل خواهد گرفت.

اما به اذعان تحلیل‌گران مهمترین مشکلی که در حال حاضر در رابطه با تورم وجود دارد این است که اگر به بالاتر از ۲ درصد برسد این امکان وجود دارد که ادامه روند تورم از کنترل فدرال رزرو خارج شود.

پاویلونیس تشریح کرد: نگاهی به تصویر کلان اقتصاد بیانگر آن است که بانک فدرال رزرو احتمالا میزان تورم را در سه ماهه نخست سال کاهش خواهد داد، در شرایط فعلی قصد فدرال رزرو کنترل تورم در سطح ۲ درصدی است اما در صورتی که میزان تورم از ۲ درصد فراتر رود به زودی به ۴ درصد و سپس ۸ درصد خواهد رسید.

سطح قیمت‌ها

پیتر هاگ بر این باور است که قیمت طلا همچنان در مسیر صعودی قرار دارد اما ادامه روند صعودی به صورت «رویکرد نردبانی» ادامه خواهد یافت به این مفهوم که قیمت‌ها گام به گام افزایش می‌یابند.

هاگ تصریح کرد: قیمت طلا باید بر روی ۱۸۲۵ دلار ثابت شود و در غیر اینصورت قیمت‌ها به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید. از دیدگاه فنی این الگوی یک نمودار سازنده است. اگرچه در هفته معاملاتی آتی روند صعودی قیمت‌ها را پیش رو خواهیم داشت که قیمت‌ها تا ۱۸۷۲ و حتی ۱۹۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهند یافت.

پاویلونیس اما معتقد است: قیمت طلا در محدوده بسیار گسترده‌ای از ۱۷۶۶ تا ۱۹۶۵ دلار در هر اونس قرار دارد، اما زمانی که قیمت‌ها به ۱۹۶۵ دلار در هر اونس برسد، ادامه مسیر صعودی را می‌توان بیش از پیش متصور شد. اما در صورتی که قیمت‌ها به ۱۷۶۶ دلار برسد، این به مفهوم ادامه روند نزولی قیمت‌ها خواهد بود.

نگاهی به بازار هفته معاملاتی آتی

هفته آینده داده‌های متنوعی از جمله درباره سیاست پولی فدرال رزرو، برخی از داده‌های کلان اقتصادی و نیز آمار اولیه تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم سال گذشته ایالات متحده منتشر خواهد شد.

اوری شنفلد اقتصادددان ارشد بازار سرمایه CIBC در این باره عنوان کرد: جروم پاول رییس فدرال رزرو ادعا می‌کند که در نبرد با تورم دستی توانمند دارد و بنابراین تا سه سال آینده نیازی به افزایش نرخ بهره نخواهد بود؛ اما مساله آنجاست که بسیاری از سرمایه گذاران این صحبت او را نوعی بلوف عنوان کرده‌اند.

انتظار نمی‌رود تغییرات قابل توجهی در قیمت‌ها طی هفته جاری معاملاتی ایجاد شود اما در هر صورت نگاه سرمایه گذاران به نشست مطبوعاتی جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو خواهد بود.

مجله کپیتال اکونومیست در این باره نوشت: ممکن است پاول از این فرصت استفاده کند تا چشم انداز سیاست پولی سختگیرانه را نادیده بگیرد. این در حالی است که احتمال تصویب بسته محرک به زودی می‌تواند فشار نزولی بیشتری را به شاخص دلار آمریکا وارد کرده و منجر به افزایش قیمت کامودیتی‌ها به ویژه طلا شود.

تحلیل‌گران ING نیز در این باره عنوان کردند: از لحاظ داده‌ها برجسته‌ترین رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در فصل چهارم اتفاق افتاده است که آن را می‌توان ناشی از پایین بودن هزینه‌های مصرف کننده و کاهش اشتغال در ماه دسامبر عنوان کرد به این مفهوم که انتظارات کمی بیش از پیش کاهش یافته اما همچنان باید انتظار رشد ۴ درصدی قیمت‌ها را داشته باشیم. این نکته هم قابل تامل است که افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ و اقدامات پیشگیرانه در بسیاری از مناطق بر این روند اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.