۰ نفر

برگشت دلار به کانال ۲۱هزار تومان؛

کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز به ثمر رسید

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۰۱
کد خبر: 499955
کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز به ثمر رسید

پس از گذشت ماه‌ها که بازار ارز روند صعودی به خود گرفته بود، اکنون با کاهش انتظارات تورمی دلار به کانال ۲۱هزار تومان برگشته است. به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۴هزار تومان است زیرا کاهش بیش از این به ضرر تولید خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سالجاری بیانگر این بود که این بازار دچار افزایش  شدید و قابل توجه قیمت شده است؛ به گونه‌ای که برای مدتی دلار از ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد و رییس بانک مرکزی عامل این نوسانات در بازار ارز را تلاش‌های دولت آمریکا برای ایجاد التهاب در بازار ارز با طرح لغو تمام معافیت‌های تحریمی و راه‌اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه‌های وابسته دانست. 

سپس بانک مرکزی برای مدیریت این بازار یکسری اقدامات نظارتی انجام داد که شامل افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار اسکناس ارز بود.

پیش از اقدامات فوق، بانک مرکزی افزایش عرضه در بازار ثانویه ارز (نیما) را هدف قرار داده بود؛ به‌گونه‌ای برای تسهیل و تسریع تامین ارز واردکنندگان در این بازار، به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها اعلام کرد که آنها نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیم به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند و با این اقدامات روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم بهتر شد. 

رابطه کاهش انتظارات تورمی با کاهش قیمت دلار 

به مرور زمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گمانه‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با رای آوردن بایدن قیمت دلار کاهش می‌یابد و سایر بازارها هم به سمت کاهش قیمت حرکت خواهند کرد که سرانجام با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، انتظارات تورمی در ایران کم شد و کارشناسان اقتصادی معتقدند که تنها عامل موثر در این زمینه انتخاب بایدن است. 

در این زمینه،  وحید شقاقی_  یک کارشناس اقتصادی معتقد است که کاهش انتظارت تورمی ربطی به اقدامات بانک مرکزی ندارد و این کاهش بیشتر جنبه سیاسی دارد و در پی امیدواری جامعه به افزایش صادرات نفت، آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران و بهبود مناسبات بین المللی رخ داده است.

همچنین، کامران ندری_  یک اقتصاددان  می‌گوید: تا زمانی که بایدن به طور مشخص سیاست خود را نسبت به ایران اعلام کند، یک وضعیت با ثباتی در بازارها شاهد خواهیم بود که در ماه‌های آینده بازار ارز ثبات نسبی خواهد داشت و مسکن هم بعید است که افزایش قیمت را تجربه کند. 

علاوه براین، همتی در جدیدترین اظهارات خود درباره بازار ارز اعلام کرده که در دو سال گذشته فشار ناشی از تحریم‌ها، خصوصا تشدید انتظارات، درافزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است و انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.  رئیس جمهوری نیز به تازگی مطرح کرده که با آزادسازی منابع ایران از کشورهایی همچون کره جنوبی و عراق، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید. 

کاهش قیمت دلار دلیل بین المللی دارد

در این زمینه صادق الحسینی مطرح کرد که نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان است و با توجه یه اینکه انتظارات مثبتی نسبت به امور بین المللی شکل گرفته است و گفته‌های دولت مبنی براینکه می‌تواند قیمت دلار را به ۱۵ هزار تومان برساند، بهتر است که این اتفاق رخ ندهد، زیرا به تولید و اقتصاد ضرر می‌رساند. 

وی ادامه داد: از آنجایی که در پی کاهش نرخ ارز، بازار بورس هم سقوط خواهد کرد، دولت هم نرخ ارز را بیش از حد کاهش نخواهد داد و دلار تا ۱۵ و ۱۶ هزار تومان به ثبات می‌رسد.

طبق گفته این کارشناس اقتصادی عامل اصلی کاهش قیمت دلار اتفاقات بین المللی است و ربطی به اقدامات بانک مرکزی ندارد.

حال با برگشت دلار به کانال ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان، عده زیادی این کاهش قیمت دلار را تحت تاثیر گفته‌های رئیس جمهور می‌دانند؛ درحالیکه کارشناسان اقتصادی این را ثمره انتخاب بایدن و کاهش انتظارات تورمی در پی آن می‌دانند. 

در آخر از آنجا که اقتصاد ایران بر مبنای دلار حرکت می‌کند و قیمت در سایر بازارها طبق قیمت دلار کم یا زیاد می‌شود، با کاهش قیمت در بازار ارز در آینده نزدیک شاهد روند کاهشی در سایر بازارها خواهیم بود. به گونه‌ای که  پیش بینی  یک کارشناس اقتصادی از آینده بازارهای طلا، مسکن، خودرو و... در سال آینده کاهشی یا ثبات قیمتها است.