۰ نفر

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛

آرامش در بازارهای ارزی خارجی

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱:۰۳
کد خبر: 499084
آرامش در بازارهای ارزی خارجی

نرخ برابری دلار مقابل بیشتر ارزها تقریبا ثابت ماند.

به گزارش رویترز، در صورتی که ژانت یلن بتواند به عنوان گزینه پیشنهادی بایدن از سنا برای وزارت خزانه داری آمریکا رای مثبت بگیرد، احتمالا شاهد تغییرات جدیدی در حوزه سیاست گذاری ارزی خواهیم بود. وال استریت ژورنال به نقل از نزدیکان خانم یلن گفته است که رییس سابق فدرال رزرو در دوره ریاست جمهوری ترامپ در باوری کاملا متضاد با دونالد ترامپ عقیده دارد که نباید اجازه داد دلار بیش از حد تضعیف شود. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بارها و بارها از برخی از مدیران بانک مرکزی آمریکا به دلیل مقاومتشان در تضعیف دلار انتقاد کرده و آن را عاملی برای ایجاد مزیتی رقابتی برای رقبای این کشور از جمله اتحادیه اروپا و چین دانسته بود.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در خبری بد برای اقتصاد آمریکا، رشد بخش خرده فروشی در ماه دسامبر منفی ۰.۷ درصد اندازه گیری شد که این رقم، سومین رشد منفی متوالی ماهانه این بخش محسوب می شود. با توجه به اینکه مخارج خانوار بار اصلی رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می کشد منفی باقی ماندن رشد بخش خرده فروشی می تواند نشانه ای از این باشد که احیای بزرگ ترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ طولانی تر و دشوارتر از چیزی خواهد بود که تا پیش از تصور می شد. سطح تولیدات ناخالص داخلی آمریکا اکنون چیزی حدود ۲۱ تریلیون و ۲۸۴ میلیارد دلار است.  

برخی خبرها حاکی از آن است که جو بایدن خود را آماده رونمایی از یک بسته عظیم ۱.۹ تریلیون دلاری برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا می کند. آن طور که تاکنون از جزئیات این بسته افشا شده، قرار است به هر خانوار آمریکایی ۱۴۰۰ دلار به صورت نقدی پرداخت شود و کمک هایی برای حمایت از اقلیت ها نیز در نظر گرفته شده است. به گفته برایان دیس- مشاور اقتصادی بایدن- بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت جدید، بایدن به کنگره فشار خواهد آورد تا این بسته تصویب و اجرایی شود. البته با توجه به اکثریت دموکرات ها انتظار نمی رود کار بایدن برای جلب موافقت کنگره سخت باشد.  

در خبری خوب برای اقتصاد اروپا و حوزه یورو، میزان تولیدات صنعتی منطقه یورو در ماه نوامبر رشد ۲.۵ درصدی داشته است که اگرچه هفتمین رشد مثبت متوالی محسوب می شود اما قوی ترین رشد چهار ماه اخیر و همچنین ۰.۲ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. در این بین بیشترین رشد مربوط به کالاهای سرمایه ای با رشد هفت درصدی بوده است و پس از آن نیز کالاهای واسطه ای با رشد ۱.۵ درصدی قرار دارند. کشورهای اروپایی امیدوارند پس از رشد منفی ناامیدکننده سال گذشته بتوانند امسال از تبعات منفی ناشی از کرونا خارج شوند.  

پایین باقی ماندن نرخ تورم چین  فضای بیشتری را به بانک مرکزی این کشور خواهد داد تا سیاست های انبساطی بیشتری را در ماه های آینده اتخاذ کند. در ١٢ ماه منتهی به دسامبر تورم این کشور به مثبت ۰.۲ درصد رسیده که این نرخ  ۰.۷ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده است. هم بانک مرکزی چین و هم بانک مرکزی آمریکا کار دشواری را برای رساندن تورم به محدوده دو درصدی هدفگذاری شده دارند و این مساله تاثیر زیادی روی سیاست گذاری آن ها خواهد داشت. اقتصاد چین در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ رشد ۶.۵ درصدی را تجربه کرد که بالاترین رشد فصلی دو سال اخیر این کشور محسوب می شود.  

جو بایدن در اظهاراتی که از آن به عنوان چاپ پول بیشتر استنتاج می شود وعده داده است تریلیون ها دلار دیگر پس از روی کار آمدن دولتش به اجزای مختلف اقتصاد آمریکا تزریق کند. این در حالی است که دولت آمریکا از ابتدای کرونا تاکنون حدود چهار تریلیون دلار نقدینگی به اشکال مختلف در بخش های مختلف تزریق کرده است و این رقم جدا از اعتبار تقریبا مشابهی است که توسط فدرال رزرو تزریق شده است. ریچارد کلاریدا- قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است این بانک فعلا قصدی برای توقف برنامه خرید اوراق قرضه خود ندارد که طی آن هر هفته حدود ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق خریداری می شود.  

روند احیای اقتصاد چین با سرعت بسیار بیشتری از آمریکا در حال انجام است و این کشور پس از رشد ۱.۹ درصدی در سال ۲۰۲۰، به گفته صندوق بین المللی در سال جاری رشد ۷.۹ درصدی را تجربه خواهد کرد و این بدان معنا خواهد بود که تولید ناخالص داخلی این کشور به تحقق هدف ۱۵ تریلیون دلاری خود نزدیک تر خواهد شد. به گفته صندوق بین المللی پول حمایت های پر رنگ بانک مرکزی و اصلاحات ساختاری دولت کمک بسیار زیادی در رشد اقتصادی چین داشته اند و این اصلاحات می تواند الگوی سایر کشورها نیز قرار گیرد. البته به گفته این گزارش، چین هنوز به اصلاحات بیشتری به ویژه در بخش بهره وری نیروی کار نیاز دارد.  

روند مثبت اشتغال زایی در کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان نوامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۱  درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۸.۳ درصد و ۷.۵ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۹۳۳ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۶۰۹ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

تاکنون بیش از ۹۵ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۲۱۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۴۴ هزار و ۴۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۰۷ هزار و ۵۶۳ نفر، برزیل با ۲۰۹ هزار و ۹۰۶ نفر، هند با ۱۵۲ هزار و ۵۸۸ نفر، مکزیک با ۱۴۰ هزار و ۷۰۴ نفر و انگلیس با ۸۹ هزار و ۸۶۰ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از ۱۴ هزار و ۱۱۷ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز هفدهم دسامبر با ثبت از ۱۳ هزار و ۷۰۲ فوتی بود، شکست.  

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۱ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۷ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۰۳.۶۹۵  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۹۲ یوان چین اعلام شد.