۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیگنال بایدن به بازار ارز

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۱۸
کد خبر: 499048
سیگنال بایدن به بازار ارز

طی چند وقت اخیر بازار ارز متأثر از انتخابات آمریکا و همچنین انتظارات معامله‌گران بازار ارز نوسانات شدیدی را تجربه کرده‌است.هرچند در ابتدا انتظار فعالان بازار ارز از انتخاب مجدد ترامپ نرخ دلار را در مقطعی به حدود ۳۰ هزار تومان رساند اما پیروزی بایدن معامله‌گران را غافلگیر کرد.اتفاقات اخیر بازار ارز چگونه بود و انتظار فعالان اقتصادی از آینده این بازار چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ دلار در مهر ماه وارد کانال دور از تصور ۳۰هزار تومان شد و در روز‌های بعد به نرخ بالاتر هم رسید. با آغاز انتخابات آمریکا در ۱۴آبان ماه و بالا بودن احتمال پیروزی ترامپ بازار ارز مجددا دچار سردرگمی شد. نرخ دلار آن زمان در محدوده ۲۹هزار تومان قرار داشت و پیش‌بینی می‌شد که دوباره به بالای ۳۰هزار تومان صعود کند.

 اما با افزایش آراء بایدن ورق بازار ارز برگشت و دلار قدم در مسیر کاهشی گذاشت. با حاکم شدن جو ریزشی در بازار ارز متاثر از احتمال پیروزی بایدن، قیمت دلار تا ۲۴هزار تومان افت کرد. افرادی که با هدف سرمایه‌گذاری به بازار ارز ورود کرده بودند با کاهش نرخ دلار فروشنده شدند.

 ۲۵آبان ماه جو بایدن پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد و احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران قوت گرفت. اوایل دی ماه در پی اختلافات پیش آمده در آمریکا و تلاش ترامپ برای بازشماری آراء مجددا بازار ارز دچار نوسان شد و دلار تا کانال ۲۶هزار تومان پیش رفت.

 در این مدت نوسان‌گیرانی که دلار را با نرخ بالا خریده بودند سعی کردند با افزایش تنش‌ها زیان ناشی از کاهش نرخ ارز را جبران کنند.  اما با تایید رسمی بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا در تاریخ ۱۸دی ماه امید معامله‌گران ناامید شد.

 دلار در شیب تند کاهش قیمت قرار گرفت و به سرعت وارد کانال ۲۴هزار تومان شد. از هفته گذشته شیب نزولی ارز تندتر شد و در این میان خبر‌هایی هم از مذاکرات ایران برای آزادسازی منابع بلوکه شده به گوش رسید.

 روحانی در پی این اقدامات اعلام کرد درصورت بازگشت این منابع دلار تا ۱۵هزار تومان کاهش خواهد یافت. سیگنال‌های مثبت اقتصادی و سیاسی و نزدیک شدن به تحلیف بایدن نرخ دلار را تا ۲۳هزار تومان پایین آورد. روز شنبه با آغاز به کار بازار‌های داخلی دلار با افت ۱۴۰۰تومانی مواجه شد و بعد از گذشت پنج ماه کانال ۲۲هزار تومان را پس گرفت. روز دوشنبه هم کاهش نرخ ارز ادامه داشت تا جاییکه دلار در به نیمه کانال 21هزار تومان رسید این کاهش قیمت درحالی رخ داده که نرخ نیما همچنان در محدوده 24هزار تومان در نوسان است.

 برخی پیش‌بینی‌ می‌کنند که دلار تا ۲۰هزار تومان سقوط خواهد کرد و عده‌ای هم بر این باورند که ارز آمریکایی به کف قیمتی رسیده است. اما در صورت کاهش تحریم‌ها علیه ایران و آزادسازی منابع بلوکه شده، کاهش بیشتر نرخ ارز غیرمحتمل نیست