۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی ادامه کاهش قیمت دلار حداقل تا پایان هفته/ دلار در چند قدمی ورود به کانال ۲۰هزار تومان

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۳۵
کد خبر: 499003
پیش بینی ادامه کاهش قیمت دلار حداقل تا پایان هفته/ دلار در چند قدمی ورود به کانال ۲۰هزار تومان

این روزها بازار ارز با شیب تندی در مدار نزولی قرار گرفته به طوریکه دلار پس از حدود هفت ماه مجددا به کانال ۲۱هزار تومان بازگشت و بیشتر فعالان بازار ارز بر این باورند که سقوط آزاد اسکناس آمریکایی حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت و کاهش نرخ تا ۲۰هزار تومان هم دیگر غیرمحتمل نیست.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ حدود دو هفته‌ای است که بازار ارز تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی نزولی شده و این روند طی دو روز گذشته شدت گرفته به طوریکه در این مدت دلار با فاصله گرفتن از سه کانال حالا در آستانه ۲۰هزار تومانی شدن قرار گرفته و یورو نیز از محدوده ۳۱ به ۲۶هزار تومان سقوط کرده است.

افت ۶درصدی دلار و یورو در یک روز

امروز دلار در بازار آزاد کار خود را با نرخ ۲۲۳۰۰ یعنی ۶۰۰تومان کمتر از آخرین نرخ روز شنبه شروع کرد و یورو نیز با ۸۰۰تومان کاهش به ۲۶۸۰۰تومان رسید؛ صرافی‌ملی هم اولین نرخ دلار امروز را با افت ۶۵۰تومانی ۲۲۳۰۰ و یورو را با ۸۰۰تومان افت قیمت ۲۶۹۰۰تومان اعلام کرد، در سایر صرافی‌ها نیز نرخ فروش دلار به ۲۲۱۰۰ و یورو به ۲۶۷۵۰تومان کاهش یافت.

اما روند نزولی که بازار ارز پیش گرفته در معاملات صبح متوقف نشد و تا زمان انتشار این خبر ادامه داشته است؛ بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده، قیمت دلار آزاد به ۲۱۵۵۰ و یورو به ۲۵۸۰۰تومان رسید که به این ترتیب می‌توان گفت دلار نسبت به شنبه ۱۳۵۰ و یورو ۱۷۰۰تومان ارزان شده، صرافی‌ملی قیمت فروش دلار را تا ۲۱۷۹۰ و یورو را تا ۲۶۳۹۰تومان پایین آورده است.

پافشاری بازار متشکل در کاهش نرخ برخلاف سامانه نیما

امروز در بازار متشکل نرخ فروش دلار به ۲۱۰۸۰ و یورو به ۲۵۵۱۰تومان کاهش یافته اما سامانه نیما همچنان نرخ ارز را بالاتر از سایر بازارهای اعلام می‌کند به طوریکه قیمت فروش دلار در این سامانه ۲۴۹۸۰ و یورو ۳۰۸۹۷تومان بود.

بازار ارز تحت تاثیر اخبار مثبت

این کاهش قیمت درحالی رخ داده که نه از لحاظ اقتصادی و نه سیاسی اتفاق خاصی نیفتاده و بازار فعلا تحت تاثیر اخبار مثبت از جمله احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران با روی کار آمدن بایدن و آزادسازی منابع بلوکه شده قرار دارد؛ البته گفتنی است که نرخ حواله درهم نیز وارد مدار نزولی شده و امروز به سطح ۶۸۵۲تومان رسیده که در این موضوع بر افت قیمت دلار تاثیرگذار بوده است.

از طرفی بازار به شدت تحت تاثیر اظهارات روحانی درباره قیمت دلار قرار گرفته؛ رییس جمهور هفته پیش با غیرواقعی دانستن نرخ فعلی دلار اعلام کرد که درصورت بازگشت منابع ارزی به کشور قیمت دلار تا ۱۵هزار تومان کاهش خواهد یافت.

خریداران فروشنده شدند

نگاهی به وضعیت خرید و فروش در بازار ارز هم نشان می‌دهد که با ریزش قیمت‌ها، معامله‌گرانی که تا چند ماه پیش به قصد سرمایه‌گذاری ارز خریده بودند حالا در نقش فروشنده عمل می‌کنند و از آنجا که پیش‌بینی‌ می‌شود کاهش نرخ ارز ادامه‌دار باشد، کسی سراغ خرید نمی‌رود و بازار فعلا محل فروش ارزهای خانگی است.

به گفته بسیاری از فعالان بازار ارز، دلار حداقل تا پایان هفته جاری به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و حتی برخی پیش‌بینی می‌کنند که دلار تا ۲۰هزر تومان کاهش خواهد یافت، اما ماندگاری آن در کانال‌های پایین بستگی به اخبار سیاسی و رفتار بازارساز دارد.