۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلار ارزان‌تر می‌شود؟/ سقوط ۱۴۰۰تومانی دلار در یک‌روز

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۴۴
کد خبر: 498548
دلار ارزان‌تر می‌شود؟/ سقوط ۱۴۰۰تومانی دلار در یک‌روز

دلار با افت 1400تومانی نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته و تغییر دو کانال، بعد از حدود پنج ماه وارد محدوده 22هزار تومان شد و یورو نیز 1600تومان کاهش یافت و قیمت آن در بازار آزاد به 27500تومان سقوط کرد؛ به گفته تحلیلگران بازار ارز، این روند نزولی که نتیجه جابه‌جایی‌ قدرت در کاخ سفید و اخبار مثبت درباره آزادسازی منابع ارزی ایران بوده احتمالا تا روی کار آمدن بایدن ادامه خواهد داشت.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ دلار که از هفته گذشته با سرعت بالا وارد مدار نزولی شده در معاملات امروز نیز همان روند را در پیش گرفت و بعد از گذشت پنج ماه مجددا به کانال ۲۲هزار تومان سقوط کرد؛ در اولین معاملات امروز دلار در بازار آزاد با از دست دادن ۵۰۰تومان از ارزش خود نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته به ۲۴۶۰۰تومان رسید و این اولین تغییر کانال در بازار امروز بود.

اولین قیمت یورو هم در این بازار با کاهش ۸۰۰تومانی ۲۸۳۰۰تومان اعلام شد، صرافی‌ملی هم امروز قیمت دلار را با افت ۵۵۰تومانی ۲۳۴۰۰ و یورو را ۲۸۲۵۰تومان اعلام کرد که ۱۰۰۰تومان ارزان‌تر از نرخ هفته قبل بود؛ در صرافی‌ها نیز نرخ فروش دلار به ۲۳۴۰۰ و یورو به ۲۸۳۰۰تومان رسید که هر کدام در مقایسه با پنجشنبه به ترتیب ۷۰۰ و ۱۰۰۰تومان کاهش یافته بود.

این روند نزولی تا پایان معاملات امروز با همان سرعت ادامه داشت؛ طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده قیمت دلار در بازار آزاد با تغییر یک کانال دیگر تا ۲۲۸۰۰ و یورو ۲۷۵۰۰تومان پایین آمد و به این ترتیب دلار یک روزه ۱۴۰۰تومان و یورو ۱۶۰۰تومان ارزان شد.

در صرافی‌ملی هم نرخ فروش دلار به ۲۲۹۵۰ و یورو به ۲۷۸۰۰تومان کاهش یافت و در صرافی‌ها نیز قیمت ارز آمریکا به حدود ۲۲۵۰۰ تا ۲۲۹۰۰ و یورو به ۲۸هزار تومان رسید؛ این کاهش نرخ ارز در بازار‌های مختلف درحالی رخ داد که سامانه‌نیما دلار را همچنان در کانال ۲۵هزار تومان حفظ کرده به طوریکه امروز نرخ فروش دلار در این سامانه ۲۵هزار و یورو ۳۱۲۲۲تومان بود.

از طرفی امروز نرخ حواله درهم نیز با افت ۵۰تومانی به ۶۸۵۹تومان رسید و همین موضوع بر انتظارات کاهشی معامله‌گران دامن زد؛ از دیگر عواملی که باعث شد دلار تا این حد سقوط کند نزدیک شدن به تغییرات قدرت در کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن است.

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا چند هفته‌ای است که بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار داده و حالا این روزها با نزدیک شدن به اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ، اصلاح قیمت دلار و یورو هم به اوج خود رسیده، البته فعلا بازار ارز تحت تاثیر جو روانی این موضوع قرار دارد و به گفته برخی تحلیلگران در صورت بروز نشانه‌های جدی از کاهش تحریم‌ها علیه ایران، دلار تا ۲۰هزار تومان هم سقوط خواهد کرد.

از طرف دیگر طی هفته گذشته خبرهای امیدوارکننده‌ای از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی شنیده شده و در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته است، پس از مذاکره همتی با قائم مقام وزیر خارجه کره، روحانی اعلام کرد که با آزادسازی ۷میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران قیمت دلار تا ۱۵هزار تومان کاهش خواهد یافت.

همچنین همتی روز گذشته با انتشار یادداشت اینستاگرامی اعلام کرد که نوسانات نرخ ارز طی دو سال‌و‌نیم گذشته ناشی از فشار تحریم‌ها و تشدید انتظارات افزایشی بوده و انتظار می‌رود با فروکش کردن این انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.

این دو سیگنال مثبت از سوی رییس کل بانک‌مرکزی و رییس‌جمهور در کنار انتظارات سیاسی، باعث افزایش سرعت روند نزولی نرخ ارز شد و به این ترتیب دلار و یورو به رقم‌های گفته شده رسید؛ با توجه به تعطیلی بازار‌های داخلی در روز یکشنبه ۲۸دی ماه، معاملات طلا و دلار به صورت مجازی در کانال‌های تلگرامی انجام خواهد شد و بر این اساس احتمال تحرک برخی معامله‌گران برای افزایش نرخ ارز برای جبران زیان ناشی از ریزش چشمگیر نرخ ارز وجود دارد.

البته در کانال‌های مجازی نرخ دلار فردایی روی قیمت ۲۲۸۰۰ تا ۲۲۹۰۰تومان بسته شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در روز دوشنبه با آغاز به کار دوباره بازار‌ها، دلار و یورو با کاهش بیشتر قیمت مواجه شوند.