۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرصت ورود به بازار فلزات گرانبها در سایه اصلاح قیمتی/ فلز زرد صعودی شد

۲۵ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبر: 498060
فرصت ورود به بازار فلزات گرانبها در سایه اصلاح قیمتی/ فلز زرد صعودی شد

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته ایالات متحده در برخی ساعات با افزایش تقاضا روبرو شد چرا که بنا به تحلیل برخی فعالان بازار در روزهای پایانی هفته شرایط نوسانی بیشتری ایجاد خواهد شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ اگرچه روند معاملاتی در پی ایجاد ثبات و تا حدودی تثبیت قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها پس از سقوط یکباره قیمت‌ها در جمعه گذشته است اما شرایط نوسانی همچنان ادامه یافته است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با افزایش ۱۴.۲۰ دلاری به قیمت ۱۸۵۸.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۱۸ دلاری به قیمت ۲۵.۶۱۵ دلار در هر اونس معامله شد.

در حالی که دو شاخص داوجونز و اس‌اندپی۵۰۰ معاملات را بدون تغییر به پایان بردند، شاخص نزدک اندکی افزایش یافت. به نظر می‌رسد نگاه بازارها به روند استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید معطوف شده است. در حالی که چند روز بیشتر تا برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن رییس جمهوری دموکرات باقی نمانده اما مساله استیضاح بر مبنای خشم سیاسی و در کنار آن تهدیدهای خشونت آمیز برخی افراط گرایان در مراسم تحلیف اندکی اضطراب ایجاد کرده است.

از داده‌های اقتصادی منتشر شده در روز گذشته می‌توان به شاخص قیمت مصرف کننده CPI در ماه دسامبر اشاره کرد که رشد ۰.۴ درصدی به ثبت رسانده و البته مطابق با انتظارات بازار به پیش رفته است. تحلیل‌گران تاکید می‌کنند این ارقام با توجه به میزان افزایش نقدینگی و حتی مساله تورم در ماه‌های آینده چندان مشکل ساز نخواهد بود.

در بازارهای مهم خارجی، روز گذشته شاخص دلار آمریکا نسبت به یک روز پیشتر اندکی افزایش یافت. قیمت معاملات آتی نفت خام نیمکس هم پس از رسیدن به بالاترین سطح ده ماهه روز گذشته اندکی کاهش یافت و ۵۲.۹۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

Capture1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلا در ماه فوریه در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار گرفته است. با این وجود ممکن است یک الگوی کاهشی در نمودار میله‌ای روزانه در حال شکل گیری باشد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۱۹۶۲.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر سطح مقاومت نخست طلا دستیابی به بالاترین قیمت هفته جاری معاملاتی یعنی ۱۸۶۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۷۵ دلار در اونس برآورد شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت هفته یعنی ۱۸۴۹.۱۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۳۵.۸۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

Capture2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار گرفته است. با این وجود تصور می‌شود که یک الگوی کاهشی در نمودار میله‌ای روزانه در حال شکل گیری باشد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵۷۸ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین نرخ روز گذشته یعنی ۲۵.۱۷ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.