۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۵دی ماه/ واکنش بازار ارز به دلار ۱۵هزار تومانی و آزادسازی منابع بلوکه شده

۲۴ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۳۴
کد خبر: 497934
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۵دی ماه/ واکنش بازار ارز به دلار ۱۵هزار تومانی و آزادسازی منابع بلوکه شده

امروز هم روند نزولی بازار ارز پس از چهار روز متوالی ادامه داشت تا جایی که دلار به نیمه کانال ۲۴هزار تومان رسید و گفته شده که علاوه بر تاثیر اخبار سیاسی مثبت در خصوص روابط آینده ایران و آمریکا، کاهش امروز نرخ ارز نتیجه اقدامات رییس بانک‌مرکزی در خصوص آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در کره جنوبی و صحبت‌های رییس‌جمهور درمورد تاثیر این موضوع بر دلار و کاهش قیمت آن تا ۱۵هزار تومان بوده است.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ نگاهی به روند بازار ارز امروز نشان می‌دهد که نرخ دلار و یورو همچنان در مسیر کاهشی است؛ دلار معاملات بازار آزاد امروز را با ۲۵۰تومان کاهش نسبت به دیروز با نرخ ۲۴۷۰۰ و یورو ۳۰۲۰۰تومان آغاز کرد، در صرافی‌ملی هم اولین قیمت فروش دلار با افت ۵۰تومانی ۲۴۸۰۰تومان و یورو با افزایش ۱۰۰تومانی، ۳۰۲۹۰تومان اعلام شد.

در صرافی‌ها نیز نرخ فروش دلار و یورو ۱۰۰تومان ارزان شد و به این ترتیب قیمت دلار به ۲۴۶۰۰ و یورو به ۲۹۹۰۰تومان کاهش یافت اما این روند نزولی همچنان متوقف نشد؛ در ساعات پایانی معاملات امروز قیمت دلار در بازار آزاد تا ۲۴۵۵۰ و یورو ۳۰هزار تومان پایین آمد؛ صرافی‌ملی هم در آخرین نرخ‌هایی که اعلام کرده قیمت فروش دلار تا ۲۴۵۰۰ و یورو ۲۹۹۰۰تومان کاهش پیدا کرده است.

چرا دلار دوباره ارزان شد؟

در بازار امروز یکی از دلایل افت قیمت دلار آمریکا، کاهش نرخ حواله درهم تا ۶۹۳۸تومان بوده که سطح انتظارات افزایشی را پایین آورده؛ از طرفی جو روانی احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک و تاثیر آن بر کاهش قیمت دلار همچنان در بازار ارز حکمفرماست.

از دیگر دلایلی که بر کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بوده، دیدار رییس کل بانک‌مرکزی با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی مبتنی بر رسیدگی به منابع ارزی بلوکه شده ایران در این کشور، بوده است که رقم آن ۷میلیارد دلار اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود اگر این مبلغ وارد کشور شود، نرخ ارز را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در همین راستا رییس جمهور اعلام کرده که با آزادسازی منابع ارزی، دلار تا ۱۵هزار تومان کاهش خواهد یافت؛ روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به نرخ فعلی ارز اظهار کرد که نرخ فعلی دلار واقعی نیست و دولت در تلاش برای کاهش نرخ ارز سال آینده است.

بر همین اساس، این اظهارات سیگنال مثبتی به بازار ارز داده و کاهش نرخ دلار طی دیروز و امروز بیشتر متاثر از جو روانی اقدام اخیر همتی و صحبت‌های روحانی بوده است؛ تحلیلگران برای بازار فردا ۲۵دی ماه نیز پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود و دلار اندکی ارزان‌تر خواهد شد.