۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۲دی ماه/ دلار کانال ۲۴هزار تومان را حفظ خواهد کرد؟

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
کد خبر: 496998
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۲دی ماه/ دلار کانال ۲۴هزار تومان را حفظ خواهد کرد؟

امروز بازار ارز رفتار متفاوتی نسبت به روز گذشته از خود نشان داد و درحالیکه از چهارشنبه هفته پیش تا دیروز دلار و یورو در شیب کاهش قیمت قرار داشتند و انتظار می‌رفت این روند همچنان ادامه داشته باشد، اما امروز ورق بازار برگشت و دلار ۱۰۰تومان گران شد اما همچنان مقاومت خود را در کانال ۲۴هزار تومان حفظ کرده است.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ امروز دلار آزاد معاملات ابتدایی را با ۵۰تومان افزایش در نرخ ۲۴۸۳۰تومان آغاز کرد اما یورو در قیمت ۳۰هزار تومان ثابت ماند؛ صرافی‌ملی هم اولین نرخ فروش دلار را با کاهش ۱۸۰تومانی در مقایسه با نرخ دیروز ۲۴۶۹۰ و یورو را با افت ۳۰۰تومانی ۳۰۲۱۰تومان اعلام کرد. در دیگر صرافی‌ها نیز نرخ فروش دلار ۲۴۶۰۰ و یورو ۳۰۵۰۰تومان اعلام شد که تقریبا نسبت به دیروز حدود ۴۰۰تومان ارزان شده بود.

اما در معاملات بعد از ظهر امروز قیمت دلار و یورو مجددا با افزایش جزیی همراه شد؛ به این ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۴۹۰۰تومان رسید و یورو کماکان ۳۰هزار تومان است؛ در صرافی‌ملی نرخ ارز حدود ۱۵۰تومان در مقایسه با معاملات صبح گران شد و به این ترتیب قیمت فروش دلار به ۲۴۸۵۰ و یورو به ۳۰۳۷۰تومان افزایش یافت اما در صرافی‌ها نرخ ارز آمریکایی و اروپایی ثابت ماند.

عدم تناسب دلار با درهم

در بازار ارزهای دیگر، نرخ حواله درهم همچنان زیر سطح ۷۰۰۰تومان و در قیمت ۶۹۳۴تومان  قرار دارد و همین موضوع باعث شده دلار با افزایش چندانی مواجه نشود، ضمن اینکه با نرخ فعلی حواله درهم، دلار باید در قیمت‌های بالاتر یعنی حدود ۲۵۴۵۰تومان قرار می‌گرفت و در حال حاضر نرخ دلار آمریکایی با درهم تناسب ندارد.

از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخلاف افت شدید تقاضا در بازار نقدی، حجم خرید در بازار حواله بالا رفته و همین موضوع هم باعث شده نرخ ارز در سامانه نیما بیشتر از قیمت دلار بازار آزاد باشد، به طوریکه دلار در بازار آزاد ۲۴۹۰۰ و در سامانه نیما ۲۵۴۸۱تومان است.

تخلیه تنش‌های سیاسی از بازار ارز

یکی از اصلی‌ترین دلایل آغاز روند نزولی نرخ دلار و یورو از اواخر هفته گذشته، تخلیه تنش‌های سیاسی از بازار ارز با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا و تقویت سناریو کاهش تحریم‌ها علیه ایران با روی کار آمدن بایدن بوده است؛ از آنجا که کمتر از دو هفته تا آغاز به کار رییس جمهور جدید آمریکا باقی مانده، جو روانی این موضوع باعث تشدید کاهش نرخ ارز شده و به گفته فعالان بازار، بسیاری از معامله‌گران فعلا نظاره‌گر بوده و در انتظار رفتار آینده آمریکا، ریسک خرید را قبول نمی‌کنند.

امید نوسان‌گیران ناامید شد

با بازگشت سریع دلار از کانال ۲۶هزار تومان، امید نوسان‌گیران برای افزایش دوباره نرخ ارز و کاهش ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت دلار ناامید شد و به این ترتیب بسیاری از دارندگان دلار سعی کردند در همان نرخ‌های بین ۲۵۶۰۰ تا ۲۶هزار تومان از شر این اسکناس پرریسک راحت شوند.

حال با سقوط دلار به کانال ۲۴هزار تومان، تقاضا برای خرید به شدت افت کرده و کسی تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار ارز ندارد؛ به گفته تحلیلگران درصورت کاهش تحریم‌ها و احتمال بالای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها، سطح تمایل برای ورود به این بازار کمتر از قبل خواهد شد و دلار هم به قیمت‌های پایین‌تری خواهد رسید.

اما برای بازار ارز فردا ۲۲دی ماه، پیش‌بینی می‌شود که دلار نرخ فعلی را حفظ کرده و بازارساز مانع از صعود مجدد نرخ شود چراکه شرایط سیاسی و اقتصادی تغییر نکرده و قیمت درهم نیز نوسان نداشته، لذا برای دلار هم انتظار افزایش قیمت وجود ندارد.