۰ نفر

ادامه صعود دلار در معاملات جهانی؛

دلار جهانی وارد کانال ۹۰ واحدی شد

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
کد خبر: 496535
دلار جهانی وارد کانال ۹۰ واحدی شد

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۰۹۵ واحد بسته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روند مثبت اشتغال زایی در کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان نوامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۱  درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۸.۳ درصد و ۷.۵ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پنج ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۹۳۳ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۶۰۹ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

تحولات ارزی مربوط به چین و آمریکا کماکان یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده در بازار ارز است. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۳۹ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۱۷ میلیارد دلار رسیده است. تا پایان این ماه چین دارای ۱۱۸.۲۵ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۸.۲۵ میلیارد دلار بیشتر شده است.   از سوی دیگر کسری حساب تجاری آمریکا تا پایان ماه نوامبر به ۶۸.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم پنج میلیارد دلار بیشتر از ماه قبل و بزرگ ترین کسری حساب تجاری ماهانه این کشور در ۱۴ سال اخیر محسوب می شود. کسری حساب تجاری آمریکا با چین ۳۰ میلیارد دلار بوده است.  

دولت ترامپ با صدور بیانیه ای اعلام کرد هشت اپلیکیشن چینی علی پی، تنسنت، کیو ولت، وی چت پی، شیر ایت و کم اسکنر مشمول تحریم های این کشور قرار گرفته اند و استفاده آن ها از سیستم تراکنش های مالی آمریکا ممنوع است. زمان اجرایی شدن این ممنوعیت ها سه ماه دیگر خواهد بود و باید دید دولت بایدن در این خصوص چه تصمیمی خواهد گرفت. آمریکا هدف از این کار خود را جلوگیری از سرقت اطلاعات کاربران آمریکایی توسط چین عنوان کرده است. وزارت بازرگانی چین در واکنش به این تصمیم آمریکا از پایبندی پکن به حمایت از منافع شرکت های چینی تاکید و اضافه کرده است این تصمیم بیش از همه به ضرر مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود.  

بانک جهانی در برآورد جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهانی پیش بینی کرد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری به مثبت چهار درصد برسد. به گفته این نهاد شیوع کرونا و تاخیر در توسعه واکسن باعث شد تا اقتصاد جهانی در سال قبل به طور متوسط ۴.۳ درصد کوچک شود. به گفته این نهاد، پیامدهای منفی همه گیری کرونا بر روی اقتصاد جهانی تا سال ها ادامه خواهد داشت و در صورت آغاز مجدد قرنطینه ها به طور گسترده در جهان در پی جهش های جدید ویروس کرونا، باید انتظار وخامت اوضاع را داشت.

روند احیای اقتصادی کشورهای مختلف پس از همه گیری سال قبل احتمالا طولانی تر از آن خواهد بود که پیشتر تصور می شد. در سنگاپور دولت این کشور اعلام کرده است که سنگاپور با بدترین وضعیت اقتصادی در یک دهه اخیر مواجه است. در انگلیس نیز پس از آنکه بالاترین سطح هشدار ممکن پس از وخامت وضعیت شیوع کرونا در آن اعلام شد، انتظار می رود رشد اقتصادی مجددا آهسته شود. در نتیجه کرونا مدارس انگلیس مجددا تعطیل شده اند و اسکاتلند نیز اعلام کرده است هیچکس جز در موارد ضروری حق خروج از منزل را ندارد.  

همان طور که انتظار می رفت روند افزایش اعمال فشار روی شرکت های چینی برای حضور در بازار سرمایه آمریکا مجددا آغاز شده است و مقامات بورس نیویورک خبر از انجام مقدمات خارج کردن سه شرکت از تابلوهای معاملاتی را کلید زده اند. این سه شرکت شامل چاینا تلکام، چاینا موبایل و چاینا یونیکام از طرف آمریکا متهم به همکاری با ارتش چین شده اند. در طرف مقابل چین با هشدار نسبت به عواقب این اقدامات گفته است چین از منافع شرکت های چینی حمایت می کند و حق پاسخ را برای خود محفوظ می داند. پیشتر نیز حدود ۴۷ هزار اپلیکیشن و بازی چینی توسط اپل حذف شده بود.  

در ادامه رویکرد تنش زای آمریکا، مقامات وزارت بازرگانی این کشور اعلام کردند تعرفه وارداتی این کشور روی برخی از محصولات اروپایی نظیر قطعات هواپیما افزایش پیدا خواهد کرد. اروپا در واکنش به این اقدام اعلام کرده خواهان حل مسالمت آمیز این مساله است. پیش از این سازمان تجارت جهانی در ماه سپتامبر به اتحادیه اروپا اجازه داده بود تا روی فعالیت برخی از شرکت های آمریکایی در خاک کشورهای خود مالیات بیشتری وضع کند که این مساله در آن زمان هم با واکنش واشنگتن مواجه شد و مقامات آمریکایی، همتایان اروپایی خود را به رفتار ناعادلانه در مسایل تجاری و بازرگانی متهم کرده بودند.  

شرایط کنونی مالی آمریکایی باعث شده است تا معامله گران نسبت به احیای سریع دلار پس از عملکرد بد آن در سال ۲۰۲۰ چندان خوشبین نباشند. تحلیل گران به دلیل آنچه آن را کسری دوقلو عنوان می کنند، معتقدند فشار روی دلار کماکان بالا خواهد بود. این کسری دوقلو مربوط به کسری بودجه دولت و همچنین کسری تراز حساب تجاری است.  طبق اعلام سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه دسامبر ۲۰۲۰ به ۲۷ تریلیون و ۵۵۳  میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه دسامبر نیز به سه تریلیون و ۲۳۶ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار رسیده است.

تاکنون بیش از ۸۸ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۶۴۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۹۱۳ هزار و ۶۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۷۴ هزار و ۹۸۸ نفر، برزیل با ۲۰۰ هزار و ۴۹۸ نفر، هند با ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ نفر، مکزیک با ۱۳۱ هزار و ۳۱ نفر و انگلیس با ۷۹ هزار و ۸۳۳ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از ۱۴ هزار و ۱۱۷ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز هفدهم دسامبر با ثبت از ۱۳ هزار و ۷۰۲ فوتی بود، شکست.  

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۰۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۷ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۴ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۲۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۰۳.۹۹۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۶ یوان چین اعلام شد.