۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مسیر اصلاحی بزرگ طلا و نقره پس از مسیر صعودی اخیر/ طلا بالاترین سطح دو ماهه را حفظ کرد

۱۸ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبر: 496232
مسیر اصلاحی بزرگ طلا و نقره پس از مسیر صعودی اخیر/ طلا بالاترین سطح دو ماهه را حفظ کرد

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته مسیر به شدت کاهشی در پیش گرفت، اگرچه علیرغم مسیر اصلاحی ایجاد شده طلا همچنان بالاترین سطح دو ماهه و نقره بالاترین سطح قیمت چهار ماه گذشته خود را حفظ کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ اگرچه روز گذشته مسیر معاملات نزولی بود اما تغییر قابل توجهی در نمودار مزیت فنی فلزات گرانبها ایجاد نشد. بر این اساس طلای آتی فوریه با ۴۶.۶۰ دلار کاهش به قیمت ۱۹۰۷.۸۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۱۵ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۱۲۵ دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

دو شاخص از سه شاخص اصلی سهام ایالات متحده معاملات را صعودی به پایان بردند. روز گذشته با اعلام نتیجه نهایی شمارش آرای مجلس سنا در ایالت جورجیا و اعلام پیروزی دموکرات‌ها در این ایالت، اکثریت سنا از جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها تحویل شد. این در حالی است که سرمایه گذاران بر این باورند که با در اختیار داشتن اکثریت کنگره از سوی دموکرات‌ها باید منتظر افزایش مالیات شرکت‌ها بود.

روز گذشته انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده گزارش اشتغال ملی ADP ماه دسامبر را شامل می‌شد. در شرایطی که انتظار می‌رفت آمار اشتغال در ماه دسامبر افزایش یافته باشد اما بیانگر کاهشی قابل توجه بود.

در معاملات روز گذشته شاخص دلار آمریکا پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته در ساعات ابتدایی روز، بار دیگر مسیر اصلاحی و صعودی در پیش گرفت. در بازارهای مهم خارجی قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس فوریه به بالاترین سطح ده ماه گذشته رسید و هر بشکه به قیمت ۵۰.۵۰ دلار معامله شد. بازده معاملات آتی ده ساله خزانه داری آمریکا نیز با یک جهش قابل توجه به ۱.۰۵ درصد رسید که بالاترین بازده اوراق طی ده ماه گذشته و همچنین بیانگر شکل‌گیری روند تورمی بود. برای ایجاد دیدگاه مقایسه‌ای لازم است بدانیم در حال حاضر بازده اوراق قرضه ده ساله دولت آلمان (باند) در محدوده ۰.۵۴ درصدی معامله می‌شود.

3

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه علیرغم پیمایش مسیر نزولی نسبت به یک روز پیشتر اما همچنان بالاترین سطح قیمت دو ماه گذشته خود را حفظ کرد. معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. در نمودارهای روزانه روند افزایشی قیمت پنج هفته همچنان نمایان است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۹۶۲.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۹۳۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۹۰۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۹۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

4

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس از بالاترین قیمت سه ماه و نیم گذشته خود عقب نشینی کرد و معاملات روز گذشته را با کاهش قیمت به پایان برد. با این وجود نمودارها بیانگر آن است که روند صعودی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ۲۰۲۰ یعنی ۳۰.۳۶۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۶ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۷.۶۳۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۸.۱۰۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی پایین‌ترین نرخ روز گذشته یعنی ۲۶.۷۰ در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.