۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شروع قدرتمند بازار فلزات گرانبها در نخستین روز معاملاتی۲۰۲۱/ افزایش بیش از ۴۰دلاری اونس طلا

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۳۴
کد خبر: 495773
شروع قدرتمند بازار فلزات گرانبها در نخستین روز معاملاتی۲۰۲۱/ افزایش بیش از ۴۰دلاری اونس طلا

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشت. در نخستین روز معاملاتی سال 2021 بازار فلزات گرانبها در حالی معاملات را به پایان رساند که طلا به بالاترین قیمت هفت هفته گذشته و نقره به بالاترین قیمت سه ماه و نیم پیش رسید.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت فلزات گرانبها کاهش شاخص دلار آمریکا و رسیدن به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته عنوان شده است. همچنین با توجه به کاهش شاخص بازارهای سهام آمریکا و همچنین افزایش موارد ابتلا و قربانیان کووید – ۱۹ در ایالات متحده و اروپا، تقاضا برای پناهگاه امن سرمایه‌گذاری افزایش یافت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۴۵.۹۰ دلار افزایش به قیمت ۱۹۴۰.۷۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۹۸۸ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۲۱ دلار در اونس معامله شد.

اشتهای ریسک پذیری معامله گران و سرمایه‌گذاران همچنان در حد تعادل باقی ماند. این در حالی است که بازار به بهبود چشم انداز اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ با توزیع گسترده واکسن کرونا امیدوار است. انتظار می‌رود دولت بایدن کمک‌های مالی بیشتری برای مردم و مشاغل در نظر بگیرد. در بازارهای کالایی نیز افزایش قیمت‌ها مشاهده شده که به اذعان کارشناسان اقتصادی منجر به تورم و افزایش قیمت‌ها در آینده خواهد شد.

در بازارهای خارجی روز گذشته قیمت نفت خام آتی نیمکس با کاهش به ۴۷.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۰.۹۲۵ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای فوریه که روز گذشته به بالاترین سطح هفت هفته گذشته خود رسید از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است که این مزیت روز گذشته قوت بیشتری یافته است. روند افزایشی قیمت در نمودار پنج هفته‌ای مشهود است. هدف بعدی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح معاملات آتی دسامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۹۰۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۴۸.۷۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۹۲۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم دستیابی به ۱۹۰۶.۱۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی نقره مارس روز گذشته به بالاترین سطح سه ماه و نیمه خود رسید. از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است که این مزیت طی روز گذشته تقویت شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به بالاترین سطح مقاومت فنی سال ۲۰۲۰ یعنی ۳۰.۳۶۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۶ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین سطح قیمتی معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۷۶ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۸ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۲۶.۷۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.