۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش اندک قیمت طلا در روز پایانی سال/ اونس سال۲۰۲۰ را با ۳۷۳دلار افزایش به پایان رساند

۱۲ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴
کد خبر: 494535
افزایش اندک قیمت طلا در روز پایانی سال/ اونس سال۲۰۲۰ را با ۳۷۳دلار افزایش به پایان رساند

طلا در آخرین روز معاملاتی در یک روند آرام با افزایشی جزئی سال ۲۰۲۰ را به پایان رساند، قیمت فلز زرد نسبت به سال گذشته ۳۷۳ دلار افزایش به ثبت رساند که به قیمت معاملات آتی کومکس نزدیک است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ قیمت نقره هم در معاملات روز گذشته اندکی افزایش یافت و در پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۸.۵۰ دلار در هر اونس افزایش به ثبت رساند که در نزدیکی معاملات آتی کومکس قرار دارد. بازار فلزات گرانبها به تازگی با افت دلار آمریکا در بازار ارز حمایت شده که اخیرا بارها به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته رسیده است. همزمان روند افزایشی بازارهای سهام ایالات متحده که طی چند هفته گذشته بارها از بالاترین رکورد خود عبور کرده‌اند، علاقه به خرید فلزات گرانبها را که پناهگاه امن سرمایه‌گذاری بوده کاهش داده است. بر این اساس طلای آتی فوریه با افزایش ۳.۹۰ دلاری در هر اونس به قیمت ۱۸۹۷.۳۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۳۸ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۴۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. سهام آسیا بیشتر روند صعودی داشت اما در مقابل در اروپا به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از شیوع گسترده ویروس جهش یافته انگلیسی شاخص‌ها روند کاهشی داشت.

بر اساس اخبار شب گذشته چین برای دهمین ماه متوالی افزایش رشد تولید را به ثبت رساند. شاخص مدیران خرید رسمی PMI  چین در ماه دسامبر به ۵۱.۹ رسید در حالی که این شاخص در ماه نوامبر ۵۲.۱ بود. همچنین PMI غیرتولیدی چین از ۵۶.۴ ماه نوامبر به ۵۵.۷ در ماه دسامبر رسید. این نکته قابل ذکر است که اعداد بالای ۵۰ در این شاخص‌ها نشان دهنده رشد تولید است. این خبر برای بازار فلزات گرانبها مثبت است چرا که چین عمده‌ترین مصرف کننده فلزات در جهان است.

شاخص دلار آمریکا که روز یکشنبه بار دیگر به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته بود بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت. در بازارهای مهم خارجی قیمت آتی نفت خام فوریه نیمکس با اندکی کاهش به ۴۸.۲۵ دلار در بشکه رسید. همچنین بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۰.۹۲ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در میان روند صعودی قیمتی که در نمودار میله‌ای روزانه دیده می‌شود، مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را حفظ کرده است. به نظر می‌رسد بازار طلا از توان کافی برای حفظ روند صعودی برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا ادامه معاملات آتی فوریه در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۸۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا بر روی ۱۹۰۴.۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۱۹۱۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است. سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۸۹.۱۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۷۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

نقره آتی مارس در یک روند صعودی قیمت در نمودار روزانه قرار گرفته و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح معاملات ماه دسامبر یعنی ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای سطح مقاومت نخست نقره بالاترین سطح قیمت هفته جاری یعنی ۲۶.۹۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است. سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت روز گذشته یعنی ۲۶.۴۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۲۶.۲۶ دلار در هر اونس قرار گرفته است.