۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۱دی/ افزایش ریسک خرید ارز در پی نامعلوم بودن آینده سیاسی

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۴
کد خبر: 494123
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۱دی/ افزایش ریسک خرید ارز در پی نامعلوم بودن آینده سیاسی

یک فعال بازار ارز با اشاره به ثبات قیمت دلار و یورو اظهار کرد: بازار فعلا در انتظار تعیین تکلیف شرایط سیاسی بین ایران و آمریکا است و تا آن زمان معامله‌گران حاضر به قبول ریسک خرید و فروش ارز نیستند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛  امروز قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۳۰تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۵۷۵۰تومان رسید اما صرافی‌ملی قیمت دلار را با ۴۰تومان کاهش، ۲۵۷۰۰تومان اعلام کرد. در این راستا یک فعال بازار ارز اظهار کرده که نرخ ارز مدتی است که به ثبات رسیده و تا مشخص نشدن آینده سیاسی بین ایران و آمریکا و تعیین تکلیف وضعیت تحریم‌ها این روند ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، اتفاقات سیاسی پیش‌رو توانایی تغییر وضعیت بازار ارز را دارند اما تا آن زمان معامله‌گران دست نگه داشته و نظاره‌گر بازار فعلی هستند؛ اگر معامله‌گران حس کنند که روابط سیاسی دو کشور روبه بهبود است حجم فروش را بیشتر خواهند کرد که در این صورت قیمت دلار با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد.

بنابراین بازار ارز در انتظار مشخص شدن وضعیت برجام و تحریم‌ها است؛ از طرفی اگر از این سمت سیگنال‌های منفی حس شود سمت تقاضا را تقویت کرده و به این ترتیب میزان خرید ارز هم بالاتر رفته و مجددا شاهد هجوم نقدینگی به این بازار به جهت سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

جدای از مسئله تاثیر روابط سیاسی بر تقاضا، کاهش فشار تحریم‌ها باعث آزادسازی منابع ارزی حبس شده ما در سایر کشور‌ها و افزایش عرضه ارز خواهد شد، در این صورت بازار فاز کاهشی گرفته و شاهد افت قیمت دلار خواهیم بود.

اما برای بازار فردا ۱۱دی ماه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت و از آنجا که بازار بیشتر تمایل به افزایش دارد، در صورت تحقق این انتظار شیب رشد قیمت دلار بسیار ملایم خواهد بود.