۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار با آغاز سال نو میلادی/ بررسی سیگنال‌های تاثیرگذار بر نرخ ارز

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبر: 492943
پیش بینی قیمت دلار با آغاز سال نو میلادی/ بررسی سیگنال‌های تاثیرگذار بر نرخ ارز

امروز دلار با افت ۲۰۰تومانی نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته یعنی با قیمت ۲۵۸۰۰تومان کار خود را آغاز کرد؛ در این میان برخی شواهد و سیگنال‌های موجود نشان می‌دهد که بازار دوباره تغییر جهت داده و روند آن به سمت کاهش است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ بازار ارز در اولین روز هفته مسیر کاهشی در پیش گرفت به طوریکه دلار آزاد با افت ۲۰۰تومانی به ۲۵۸۰۰تومان رسید و صرافی‌ملی هم قیمت این ارز را تا ۲۵۷۶۰تومان پایین آورد؛ در صرافی‌ها نیز قیمت دلار بین ۲۵۴۰۰ تا ۲۵۶۰۰تومان متغیر است.

در این بین تحلیلگران بازار ارز اظهار کرده‌اند که برخی سیگنال‌های مثبت موجود باعث شده دلار در اولین روز هفته روند نزولی در پیش بگیرد؛ عده‌ای بر این باورند که اختصاص منابع مالی برای خرید واکسن کرونا به طور غیر مستقیم می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار ارز بدهد.

از طرفی همچنان تصور خروج ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف پابرجاست و این موضوع هم بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذار است؛ ضمن اینکه به گفته کارشناسان، احتمال کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا نقش قابل توجهی در روند بازار ارز دارد.

در رابطه با افزایش تقاضا برای خرید دلار در سال جدید میلادی، یک فعال بازار ارز اظهار کرده که با توجه به بیماری کرونا و کاهش مسافرت‌های خارجی، امسال تقاضا برای خرید ارز به شدت افت کرده و همین موضوع هم باعث شده دلار با جهش قیمت همراه نشود.

به گفته این تحلیلگر مسائل ارزی، درحالیکه تصور می‌کردیم قیمت دلار با آغاز سال نو میلادی و بیشتر شدن فشار تقاضا افزایش یابد، این پیش‌بینی تا کنون محقق نشده چراکه حجم تقاضا نسبت به روز‌های قبل فرقی نکرده و همچنان به دلیل آینده نامعلوم بازار ارز کسی خریدار نیست.

با توجه به موارد گفته شده، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دلار مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفته و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت.