۰ نفر

امیدواری طلا به بسته حمایتی

۲ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۵
کد خبر: 491848
امیدواری طلا به بسته حمایتی

تصویب بسته حمایتی آمریکا و شیوع ویروس انگلیسی کرونا،‌ بازارهای جهانی را پرنوسان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر مشاهده نوع جدیدی از ویروس کرونا که مسری‌تر از گونه‌های دیگر آن است در بریتانیا سبب شد تا آغاز معاملات بازارهای جهانی در آخرین هفته کامل از سال ۲۰۲۰ با نوسانات زیادی همراه شود. انتشار اخبار نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا و همچنین به نتیجه نرسیدن مذاکرات مربوط به قرارداد تجاری برگزیت روز گذشته سبب شد تا ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا طی یک روز سقوط ۲ درصدی را به ثبت برساند تا این نرخ برابری از ۳۵/ ۱ در هفته گذشته، به مقدار ۳۲/ ۱ واحد برسد. همچنین هجوم سرمایه‌ها به سوی دلار آمریکا سبب شد تا ارزش پول آمریکا در برابر پنج ارز مهم جهانی به نزدیکی مرز ۹۱ واحدی برسد. این در حالی بود که هفته گذشته شاخص دلار آمریکا تا مرز ۷/ ۸۹ واحدی هم سقوط کرده بود و هفته‌ای با بازدهی منفی یک درصدی را پشت سر گذاشته بود.

همچنین نوسانات دلار آمریکا در برابر ارزهای اروپایی، بازار طلا را نیز بی‌نصیب نگذاشت. در حالی که طلا روز دوشنبه را با قدرت آغاز کرده بود و بعد از حدود ۶ هفته مجددا توانسته بود به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری بازگردد، با قدرت گرفتن شاخص دلار در میانه روز، قیمت فلز زرد تا میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری سقوط کرد. همچنین روز گذشته بیت‌کوین نیز نوساناتی مشابه با طلا را تجربه کرد و در حالی که در ابتدای روز معاملاتی با ثبت قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ دلاری به رکورد تاریخی روز یکشنبه نیز نزدیک شده بود، در ادامه روز و با افزایش ارزش دلار قیمت پرطرفدارترین رمز ارز جهان مجددا به کانال ۲۲ هزار واحدی بازگشت.

ضربه محکم دلار به طلا

در حالی که طلا پس از یک ماه و نیم تمام شرایط را آماده صعود به کانال ۱۹۰۰ دلاری می‌دید و حتی در اوایل روز توانسته بود این سد محکم را پشت سر بگذارد، شرایط بریتانیا سبب شد تا طلا نتواند جایگاه خود را بالاتر از مرز روانی مهم ۱۹۰۰ دلاری حفظ کند. طلا در ابتدای روز گذشته با انتشار اخباری مبنی‌بر نزدیک شدن رهبران دو حزب در کنگره آمریکا آماده آغاز روند صعودی بود. خبرها حکایت از آن دارد که نمایندگان کنگره آمریکا بر سر بسته ۹۰۰ میلیارد دلاری به توافق رسیده‌اند؛ بسته محرک مالی که در شرایط کنونی که وضعیت پاندمی در آمریکا بغرنج‌تر از گذشته شده است و آمار روزانه مبتلایان به این ویروس به بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، بیشتر از گذشته ضروری به نظر می‌رسید. عامل دومی که سبب شده است تا تحلیلگران به صعود طلا تا پایان سال به بالای مرز ۱۹۲۵ دلاری امیدوار باشند، سیگنال‌های انبساطی فدرال رزرو در آخرین نشست خود در سال ۲۰۲۰ میلادی بود. فدرال رزرو هفته پیش متعهد شده بود تا زمانی که ریکاوری اقتصادی آمریکا به شرایط باثباتی نرسد انتقال پول به بازارهای مالی را ادامه دهد و نرخ بهره هدف را نیز در سطوح پایین نگه دارد.

همچنین انتشار اخباری مبنی‌بر شیوع نوع مسری‌تر ویروس کرونا در بریتانیا به صعود قیمت طلا کمک بیشتری کرده بود. اما همین عامل دوم در ادامه روز از طریقی دیگر نفس طلا را گرفت تا قیمت این فلز ارزشمند مجددا به کانال ۱۸۰۰ دلاری بازگردد. این خبر در کنار آشفتگی شرکت‌های تجاری بریتانیا روز گذشته سبب شد تا سرمایه‌ها به سوی دلار آمریکا هجوم ببرند. همین دلیل سبب شد تا پوند انگلیس طی یک روز بیش از ۲ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست بدهد. این در حالی بود که در هفته گذشته نرخ برابری پوند در برابر دلار فقط در یک هفته بازدهی نزولی داشته و در بقیه هفته‌ها روند صعودی را طی کرده بود. آوتار ساندو، مدیر ارشد کالا در شرکت فیلیپ فیوچرز در یادداشتی نوشت: وخامت همه‌گیری ویروس کرونا رشد اقتصاد جهانی را محدود کرده و بانک‌های مرکزی سراسر جهان را واداشته است سیاست‌های پولی تسهیلی اتخاذ کنند که به نفع طلا خواهد بود. براساس گزارش رویترز، نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا را کاهش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.

بازگشت بیت‌کوین از قله تاریخی

بیت‌کوین که در هفته‌های اخیر به جذاب‌ترین بازار در میان بازارهای مختلف شناخته می‌شود، روز یکشنبه مجددا توانسته بود که رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت برساند. تا کنون قیمت ۲۴ هزار و ۲۸۰ دلاری که در روز یکشنبه به ثبت رسید، بالاترین قیمت تاریخی بیت‌کوین به حساب می‌آید. با اینکه در ابتدای روز گذشته بیت‌کوین مجددا وارد کانال ۲۴ هزار دلاری شده بود، اما با معکوس شدن روند نوسانات در بازار جهانی، قیمت بیت‌کوین مجددا به کانال ۲۲ هزار دلاری بازگشت. با این حساب بازدهی بیت کوین در ماه دسامبر تاکنون به ۱۵ درصد رسیده است که هنوز در مقایسه با بسیاری از بازارهای موازی یکی از بهترین بازدهی‌ها به حساب می‌آید. جلب توجه سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر برای بیت‌کوین یکی از عوامل رالی صعودی قیمت این رمز ارز بوده است. از طرفی سودهای بزرگ در مدت زمان کوتاه و از سوی دیگر خاصیت پوشش ریسک تورمی توسط این رمز ارز از عوامل توجه بیشتر سرمایه‌گذار به سوی بیت کوین بوده است. با توجه به اینکه به‌طور کلی ۲۱ میلیون واحد بیت کوین در نهایت عرضه خواهد شد و سهم بزرگی از آن نیز تاکنون استخراج شده است و در شرایطی که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها مجددا به دلیل وخامت اوضاع پاندمی به دنبال اقدامات انبساطی بیشتر هستند، بیت‌کوین به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای شرایط تورمی تبدیل شده است.

تداوم درخشش بیت‌کوین

تحلیلگران دویچه بانک آلمان در یادداشتی گوشزد کردند که در شرایطی به دلیل اقدامات انبساطی بی‌سابقه پول‌ها در حال بی‌اعتبار شدن هستند، جست‌وجو برای ارزهای جایگزین افزایش خواهد یافت و به همین دلیل نیز احساس می‌شود که تقاضای بالای بیت کوین همچنان ادامه داشته باشد. رمز ارز‌ها که حدود یک دهه پیش ظهور کردند در ابتدا بیشتر با اعمال مجرمانه، موضوعات مربوط به هک‌های کامپیوتری و همچنین با نوسانات بالای قیمتی همراه بودند. فقط در چند سال گذشته بوده است که جریان اصلی اقتصاد توجه بیشتری به این پدیده نوظهور نشان داده است. بازار بیت‌کوین که نسبت به بازار دارایی‌های سنتی از قواعد و نظارت کمتری برخوردار است به دلیل ایجاد زیرساخت‌های بهتر و دسترسی آسان‌تر در حال جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بیشتری است. همچنین یکی دیگر از عواملی که رالی قیمتی بیت کوین در سال جاری میلادی را رقم زد افزایش خوش‌بینی‌ها برای تبدیل بیت‌کوین به یکی از ابزارهای اصلی پرداخت بوده است. پس از اینکه سامانه پی‌پال که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در سطح جهان محسوب می‌شود، بیت‌کوین را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت مورد پذیرش قرار داد، این امیدواری‌ها نیز افزایش پیدا کرد. با این وجود هنوز تعداد کمی از افراد و کسب‌وکارها برای تجارت خود از بیت‌کوین استفاده می‌کنند و هنوز پتانسیل زیادی برای نفوذ بیت‌کوین و دیگر رمز ارزها به تجارت جهانی وجود دارد. از نظر بسیاری از تحلیلگران پذیرش محتمل بیت‌کوین در اقتصاد جهانی، سبب خواهد شد تا ارزش این رمز ارز همچنان در مسیری صعودی باشد و از نظر بسیاری از آنان رالی سال ۲۰۲۰ تازه آغاز ماجراست.