۰ نفر

یک فعال بازار ارز در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

پیش بینی کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده/ تشدید چند نرخی شدن ارز در پی ناهماهنگی صرافی‌ملی

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۳۵
کد خبر: 491712
پیش بینی کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده/ تشدید چند نرخی شدن ارز در پی ناهماهنگی صرافی‌ملی

یک فعال بازار ارز با پیش‌بینی احتمال بالای کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده گفت: مدتی است که دلار روی کانال ۲۵هزار تومان درجا میزند اما رفتار بازار نشان می‌دهد که روند آن طی روز‌های آینده همچنان کاهشی است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ یک تحلیلگر بازار ارز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره چرایی ماندگاری دلار در کانال ۲۵هزار تومان بیان کرد: برخی اتفاقات سیاسی رخ داده در منطقه، تغییر رفتار اروپا با ایران و سختگیری‌های جدید امارات نسبت به تجار و صرافان برای نقل‌و‌انتقالات مالی باعث شده تا قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۵هزار تومان پایین‌تر نیاید.

او همچنین با گلایه از اعلام نرخ‌های خودسرانه از سوی صرافی‌ملی بدون توجه به مصوبات بانک مرکزی اظهار کرد: در گذشته صرافی‌ملی نرخ خود را متناسب با صرافی‌ها اعلام می‌کرد اما مدتی است که قیمت‌ دلار و یورو در صرافی بانکی بالاتر از نرخ سایر صرافی‌ها است؛ ضمن اینکه طبق مصوبه بانک‌مرکزی نرخ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها باید با یک درصد اختلاف اعلام شود درحالیکه قیمت‌ فروش دلار و یورو در صرافی‌ملی نسبت به خرید آن بعضا حدود ۳درصد بالاتر است.

این فعال بازار ارز تصریح کرد: هدف بانک‌مرکزی کاهش تعدد نرخ ارز است درحالیکه صرافی‌ملی با قیمت‌های جدیدی که اعلام می‌کند منجر به تشدید چند نرخی شدن ارز می‌شود.

کسی دلار نمی‌خرد

وی همچنین به حجم معاملات بازار ارز هم اشاره کرد و گفت: نه تقاضای چندانی برای خرید ارز وجود دارد و نه هجوم برای فروش آن؛ به این ترتیب بازار در حالت ثبات نسبی است، معاملات با احتیاط بالایی انجام می‌شود و کسی فعلا دلار نمی‌خرد.

از قیمت دلار در اولین روز زمستان چه خبر؟

به گفته این فعال بازار ارز، قیمت دلار در بازار آزاد طی دو روز گذشته تا ۲۵۱۰۰تومان هم پایین آمده اما مجددا تحت تاثیر عوامل گفته شده افزایش یافته؛ امروز هم دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۵۵۵۰کار خود را آغاز کرد و در این ساعت از معاملات روز دوشنبه (۱۶:۰۰) به ۲۵۶۰۰تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در صرافی‌ها دلار کانال عوض کرده و به حدود ۲۴۸۰۰تومان کاهش یافته و صرافی‌ملی هم قیمت فروش این ارز را ۲۵۴۵۰تومان اعلام کرده؛ بر اساس آخرین آمار قیمت یورو نیز در بازار آزاد به ۳۰۹۷۰، در صرافی‌ها به ۳۰۲۵۰ و در صرافی‌ملی به ۳۱هزار تومان رسیده است.

این فعال بازار ارز در پایان پیش‌بینی کرد: جو بازار ارز طوری شده که همه منتظر کاهش قیمت دلار هستند و از طرفی تقاضایی هم وجود ندارد، بر این اساس احتمال ادامه کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده بالا است.