۰ نفر

بررسی تحولات بازار ارز در هفته منتهی به ۲۸آذر ۱۳۹۹؛

بازار ارز از شوک مصوبه مجلس گذشت

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۹
کد خبر: 490891
بازار ارز از شوک مصوبه مجلس گذشت

بازار ارز که آذرماه را با کاهش پیوسته و آرام قیمت‌ها آغاز کرده بود، پس از مصوبه مجلس درباره برجام دچار تلاطم شد، اما در هفته‌ای که گذشت بازار ارز در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرده و نشان داد که از شوک این مصوبه خارج شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازار ارز در حالی هفته گذشته را سپری کرد که تحولات اقتصادی ایران تحت تاثیر اخبار متفاوتی قرار داشت. اعلام موافقت رهبر معظم انقلاب با تمدید مهلت بررسی لوایح موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر مهمی بود که واکنش مثبت بازار را در صبح روز دوشنبه به همراه داشت و موجب شد تا کمترین قیمت دلار بازار آزاد در این هفته با بهای ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شود.

اعلام مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در آذرماه وگذر از ماه‌های سخت رکود، نقد و نظرهای پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به خصوص اعلام نظر مقام معظم رهبری درخصوص محدودیت برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف در بودجه سال آینده نیز از دیگر اخبار مهم اقتصادی بودند که در مجموع باعث شدند تا هفته‌ای کم افت و خیز را برای بازار ارز شاهد باشیم.

تداوم مقاومت قمیت دلار برای ماندن در کانال ۲۵ هزار تومانی

بازار ارز در حالی معاملات خود را در این هفته آغاز کرد که در هفته پیشین شاهد مقاومت بازار برای افزایش قیمت از کانال ۲۵ هزار تومان بود. پدیده‌ای که در این هفته هم تکرار شد. از همین‌رو در حالی که در نخستین معاملات روز شنبه بازار آزاد، دلار در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان خرید و فروش شد، روند آرام نزول قیمت آنچنان ادامه یافت که از میانه روز یکشنبه قیمت دلار مجددا به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

واکنش مثبت بازار به احتمال مطرح شدن احتمال تصویب لوایح FATF در مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه اما تداوم چندانی نداشت و با وجود کاهش قابل توجه قیمت ارز در ابتدای معاملات این روز، ولی فورا و پس از بروز واکنش‌های ضد و نقیض برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، روند صعودی قیمت ها در بازار آغاز شد. روندی که در چهارشنبه صبح شاهد بازگشت قیمت دلار در بازار آزاد به سقف ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. رقمی که البته باز هم با مقاومت بازار برای بازگشت به کانال ۲۵ هزار تومانی مواجه شد و در نهایت در آخرین معاملات روز پنجشنبه بازار، قیمت دلار به حدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بازگشت.

بنابراین در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در بازار آزاد، نوسان ۵۰۰ تومانی را شاهد بود. این در حالی است که قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی هرچند اوج و فرودی همساز با بازار آزاد داشت، اما شاهد نوسان قیمتی کمتری بود. قیمت دلار در این صرافی‌ها در روز ابتدایی هفته ۲۶ هزار و ۷۰ تومان ثبت شد و فورا پس از بازگشت به کانال ۲۵ هزار تومانی در همان روز شنبه، از میانه روز معاملاتی یکشنبه تا پایان هفته در بازه قیمتی ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد. در تمامی ایام هفته قیمت خرید دلار در صرافی‌های بانکی، هزار تومان کمتر از قیمت فروش انجام شد.

قیمت دلار هم در معاملات سامانه نیما شاهد نوسان بسیار کمی در محدوده قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

آرامش یورو در کانال ۳۱ هزار تومان

مقایسه تغییرات قیمت دلار در این هفته با هفته پیش از آن نشان می دهد منحنی تغییرات قیمت دلار در این دو هفته بسیار مشابه بوده است و بازار در هر دو هفته در مقابل افزایش قیمت به کانال ۲۶ هزار تومان مقاومت کرده است.

اما مقایسه منحنی ها در مورد یورو حکایت متفاوتی دارد. یورو که در هفته پیشین از حدود ۳۱ هزار تومان به ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان رسیده بود و روندی افزایشی داشت. اما در این هفته که معاملات یورو از قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار آزاد آغاز شده بود فورا در همان روز ابتدایی هفته با سقوط آزاد مواجه شد و در محدوده ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان آرام گرفت. قیمتی که تا پایان هفته تنها شاهد نوسان مثبت یا منفی ۱۰۰ تومان بود و تقریبا در همان محدوده قیمتی ثابت ماند.

پدیده ای که البته منجر به بروز اتفاق کم҅ سابقه در بازار ارز هم شد و قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانکی در این هفته از قیمت معامله یورو در بازار آزاد بالاتر زد.

شرایط بازار در این هفته به گونه‌ای بود که صرافی‌های بانکی قیمت فروش یورو را تنها در روز دوشنبه با ثبت بهای ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان، مشابه قیمت بازار آزاد اعلام کردند و در سایر ایام هفته یورو در این صرافی‌ها از ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران‌تر از بازار آزاد به فروش می‌رسید. در این هفته قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانکی از قیمت ۳۱ هزار و ۵۳۰ تومان آغاز شد و با قیمت ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به پایان رسید. این در حالی است که در روز پنج شنبه در بازار آزاد یورو حتی در قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان نیز معامله شد.

گذر از شوک مصوبه مجلس

مشاهده روند بازار ارز در دو هفته گذشته نشان می‌دهد، بازار ارز پس از شوکی که مصوبه مجلس در رابطه با توافق برجام در اولین روزهای آذرماه به بازار وارد آورد و موجب افزایش قیمت ارزهای مختلف شد، در این روزها به سکون و ثباتی نسبی رسیده است. طی دو هفته گذشته قیمت دلار در مرز ۲۶ هزار تومان نوسانی مثبت و منفی ۳۰۰ تومانی داشته است و قیمت یورو هم در کانال ۳۱ هزار تومان جا خوش کرده است.

تعدد اخبار مثبت و منفی، پیش‌بینی شرایط بازار در هفته آینده را برای کارشناسان بازار ارز را دشوار کرده است، اما سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان نظام و تاکید ایشان بر تقویت وحدت میان سران سه قوه و همچنین انتشار خبر دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنعت معدن و تجارت در روز پنجشنبه، اخبار امیدوار کننده‌ای بودند که در روزهای پایانی هفته می‌تواند نگاه فعالان بازار ارز را نسبت به آینده اقتصادی کشور امیدوارتر کرده و نویدبخش بازگشت روند کاهشی قیمت‌ها تا به تعادل رسیدن بازار باشد.