۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات قیمت طلا با انتشار بیانیه فدرال رزرو/ روند صعودی نقره ادامه یافت

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
کد خبر: 490701
ثبات قیمت طلا با انتشار بیانیه فدرال رزرو/ روند صعودی نقره ادامه یافت

قیمت معاملات آتی طلا تا بعد از ظهر روز گذشته تغییر چندانی به ثبت نرساند و پس از انتشار بیانیه FOMC کمی عقب نشینی کرد. معاملات آتی نقره اما به روند صعودی خود ادامه داد و به بالاترین سطح ۵ هفته گذشته رسید.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها در روزهای میانی معاملاتی هفته با احتساب قریب الوقوع افزایش نقدینگی در بازارهای جهانی با افزایش تقاضا روبرو شد، مهمترین عامل افزایش نقدینگی، بسته جدید محرک مالی ایالات متحده عنوان شده است. بر این اساس طلای آتی فوریه با کاهش ۰.۵۰ دلاری به قیمت ۱۸۵۴.۱۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۳۴۱ دلاری به قیمت ۲۴.۹۸۵ دلار معامله شد.

مهمترین داده اقتصادی روز و به طور قطع در طول هفته، جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات متحده FOMC بود و همانگونه که انتظار می‌رفت نرخ بهره برای سال آتی بدون تغییر اعلام شد. در بیانیه FOMC همچنین آمده است ایالات متحده احتمالا تا سال ۲۰۲۳ تغییری در نرخ بهره اعلام نخواهد کرد، بازارهای مالی عموما واکنش چندانی به این بیانیه نشان ندادند. نشست خبری جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو که پس از پایان ساعت کاری بازارهای مالی برگزار شد، احتمالا بر بازارهای روز پنجشنبه تاثیرگذار خواهد بود، بازارها سخنان پاول را به عنوان سرنخی برای سیاست‌های پولی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد.

بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عموما روند افزایشی داشتند. در بازارهای ایالات متحده نیز دو شاخص از سه شاخص اصلی روند صعودی خود را ادامه دادند. علیرغم افزایش موارد ابتلا و قربانیان کووید - ۱۹ در بیشتر کشورهای جهان، به نظر می‌رسد توزیع گسترده واکسن کرونا در برخی از کشورهای جهان امید به پایان این روند را ایجا کرده و موجب شکل گیری  روند صعودی در بازارهای مالی شده است.

از سوی دیگر اخبار منتشر شده حاکی از آن است که اتحادیه اروپا و انگلیس هم به شکل گیری یک توافق نرم پیش از تکمیل روند برگزیت نزدیک شده‌اند. از سوی دیگر مذاکرات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در رابطه با بسته دوم محرک مالی ایالات متحده نیز به نقاط روشن جدیدی رسیده است. بر اساس اخبار منتشر شده هر دو طرف توافق کرده‌اند که تا زمان انجام معامله طرفین حاضر در مذاکرات از شهر واشنگتن دی‌سی خارج نخواهند شد.

شاخص دلار آمریکا اما در پایان معاملات روز گذشته روند نزولی خود را ادامه داد و در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم باقی ماند. در بازارهای مهم خارجی قیمت نفت خام آتی ژانویه نیمکس با افزایش جزیی به ۴۷.۷۵ دلار در بشکه رسید، دو عاملی که بر روند حرکت بازارهای فلزات گرانبها تاثیرگذار است. بازده معاملات آتی یا اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۰.۹۲ درصد معامله شد.

Capture1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار گرفته، اگرچه به نظر می‌رسد مزیت صعودی افزایش یافته باشد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی دسامبر دستیابی به بالاتر از سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح معاملات دسامبر ۱۸۷۹.۸۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۶۹.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۷۹.۸۰ دلار است که بالاترین قیمت معاملات ماه دسامبر بوده است، همچنین سطح پشتیبانی نخست ۱۸۵۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۲۸.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

Capture2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس برتری کلی فنی کوتاه مدت را باز یافته و روند صعودی در نمودار روزانه دیده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۶.۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۲۱.۹۳ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۵.۴۹ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۴.۵۷۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

 در این زمینه بخوانید:

جهش قیمت فلزات گرانبها در سایه تصویب بسته دوم محرک مالی

نزول بازار فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک پذیری