۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش قیمت فلزات گرانبها در سایه تصویب بسته دوم محرک مالی/ تاثیر افزایش نقدینگی بر بازار طلا و نقره

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 490457
جهش قیمت فلزات گرانبها در سایه تصویب بسته دوم محرک مالی/ تاثیر افزایش نقدینگی بر بازار طلا و نقره

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته با جهش قیمت قابل ملاحظه‌ای روبرو شد که نظر می‌رسد متاثر از نزدیک شدن به زمان تصویب بسته دوم محرک مالی ایالات متحده و افزایش نقدینگی باشد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ جهش قیمت بازار فلزات گرانبها روز گذشته در پی انتشار خبر تصویب قریب الوقوع بسته دوم محرک مالی و برخی اخبار خوش بینانه اقتصادی از چین اتفاق افتاد که باعث افزایش تقاضای مصرف کننده طلا در آینده نزدیک خواهد شد. افزایش قیمت فلزات گرانبها در شرایطی اتفاق می‌افتد که سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در دارایی‌های ریسک پذیر در هفته جاری نشان داده‌اند. بر این اساس، طلای آتی فوریه با افزایش 23.60 دلاری در هر اونس به قیمت 1855.60 دلار و هر اونس نقره با افزایش 0.623 دلاری به قیمت 24.67 دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشت. در ایالات متحده نیز در پایان روز معاملاتی شاخص‌های اصلی افزایش هماهنگ و قابل توجهی به ثبت رساندند. به نظر می‌رسد هفته جاری برای معامله گران و سرمایه گذاران از اهمیت خاصی برخوردار باشد، به خصوص که توزیع واکسن‌های کووید – 19 در ایالات متحده از ابتدای هفته آغاز شده و این مساله کمک خواهد کرد تا از شیوع بیشتر این ویروس که بیشترین آمار ابتلا و قربانی را در طول صد سال گذشته و پس از شیوع آنفولانزای اسپانیایی در سال 1918 داشته، جلوگیری به عمل آید. همچنین به نظر می‌رسد کنگره آمریکا در زمینه بسته دوم محرک مالی و کاهش اعتبار آن به 748 میلیارد دلار برای آمریکایی‌ها به مراحل پایانی خود برای تصویب نهایی نزدیک می‌شود. از دیگر اخبار مثبت و تاثیرگذار هفته جاری تمدید مهلت مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا برای ایجاد یک توافق پیش از تکمیل مراحل برگزیت بوده است.

اخبار هفته همزمان از بهبود اقتصادی چین در ماه نوامبر خبر می‌داد، تولید صنعتی چین در ماه نوامبر به 7 درصد رسید که نسبت به ماه اکتبر با رشد صنعتی 6.9 درصد رشد داشته در حالی که پیش بینی شده بود در ماه اکتبر به 6.8 درصد خواهد رسید. خرده فروشی نیز در حالی که بر اساس پیش بینی‌ها باید به 5.5 درصد می‌رسید اما در 5 درصد متوقف شد اگرچه نسبت به 4.5 درصد ماه اکتبر رشد داشت. رشد اقتصادی چین در حالی اتفاق می‌افتد که دیگر کشورهای بزرگ صنعتی به دلیل گسترش شیوع کووید – 19 همچنان با محدودیت‌های اقتصادی روبرو هستند. طی روزهای گذشته مجموع قربانیان کووید – 19 در ایالات متحده از مرز 300 هزار نفر عبور کرد؛ برخی از کارشناسان بهداشت پیش بینی می‌کنند که تا پایان ماه ژانویه 100 هزار نفر دیگر در آمریکا جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست خواهند داد.

جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC صبح روز گذشته آغاز شد و بعد از ظهر امروز با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی و نشست خبری جروم پاول رییس فدرال رزرو به پایان خواهد رسید. آنچه که در این جلسه از سوی مقامات حاضر مطرح می‌شود بیانگر جهت سیاست پولی ایالات متحده در سال 2021 خواهد بود. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که فدرال رزرو سیاست پولی سازگار فعلی خود را حفظ خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود در روز دوشنبه، دیروز هم به روند کاهشی ادامه داد. در بازارهای مهم خارجی، نفت خام نیمکس با اندکی افزایش قیمت به 47.50 دلار در بشکه رسید، بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده 0.9 درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی از لحاظ مزیت فنی کوتاه مدت قرار دارند، اگرچه معاملات روز گذشته در جهت صعودی حرکت کرد اما آسیب پذیری در نمودار روزانه همچنان مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت دستیابی به سطح مقاومت ثابت و بالاترین قیمت معاملات آتی دسامبر یعنی 1900 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 1800 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1859.30 و سطح مقاومت دوم 1879.80 دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر بوده است، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح معاملات روز گذشته یعنی 1828.50 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1820 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

روند صعودی و نزولی قیمت نقره در ماه مارس در یک سطح کلی کوتاه مدت قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها رسیدن به سطح مقاومت فنی و بالاترین قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی 26.27 دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 21.93 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 25.015 و سطح مقاومت دوم 25.50 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره 24 دلار و سطح پشتیبانی دوم در 23.63 دلار مشاهده شده که کمترین قیمت معاملات هفته گذشته بوده است.