۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نزول بازار فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک پذیری/ کاهش قیمت طلا در سایه تمدید مذاکرات برگزیت و بسته محرک دوم

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲
کد خبر: 490040
نزول بازار فلزات گرانبها با افزایش اشتهای ریسک پذیری/ کاهش قیمت طلا در سایه تمدید مذاکرات برگزیت و بسته محرک دوم

قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفت. فشار متوسط فروش در بازار فلزات گرانبها ناشی از ذهنیت معامله‌گر و سرمایه‌گذار «در معرض خطر» در نهایت منجر به شکل گیری روند کاهش قیمت شد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ به گفته تحلیل‌گران، محدود کردن فشار فروش در بازار فلزات گرانبها تا حدودی ناشی از ادامه رکود شاخص دلار آمریکاست که روز گذشته بار دیگر به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود رسید. بر این اساس، طلای آتی فوریه با کاهش 13.60 دلاری به قیمت 1830 دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با کاهش 0.077 دلاری به قیمت 24.02 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام در طول معاملات روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشت. در ایالات متحده هم اگرچه دو شاخص از سه شاخص اصلی در پایان روز کاهشی بود، اما امید به تصویب بسته دوم محرک مالی در روند حرکت نمودارها مشهود بود. به نظر می‌رسد در شرایط توزیع واکسن کرونا و اطمینان از بهبود اقتصادی در آینده، روند ریسک پذیری بهبود یافته است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که بسته‌های کمک مالی که طی هفته گذشته در مذاکرات میان سران کنگره ایالات متحده و کاخ سفید به نتیجه‌ای نرسیده بود، اکنون به ایجاد یک توافق در آینده نزدیک‌تر شده، اگرچه به نظر می‌رسد احتمال کاهش مبلغ این بسته افزایش یافته باشد. از جمله دیگر اخبار مثبت تاثیرگذار بر روند بازارها، تمدید مهلت مذاکرات برگزیت برای ایجاد یک توافق تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا بوده است.

در طول هفته جاری جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC برگزار می‌شود که می‌تواند بیانگر بینش بانک مرکزی ایالات متحده در سال آینده میلادی باشد. این جلسه از صبح سه شنبه آغاز می‌شود و بعد از ظهر چهارشنبه با انتشار بیانیه و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو پایان خواهد یافت.

بازارها تاکنون توجه چندانی به گزارش روز آخر هفته گذشته مبنی بر هک بزرگ رایانه‌ای برخی از دفاتر دولت ایالات متحده طی ماه‌های گذشته نداشته‌اند، اگرچه در برخی از گزارش‌ها عنوان شده مسئول این حمله سایبری روسیه بوده است. این نکته هم قابل اشاره است که موتور جستجوی گوگل روز دوشنبه در سرویس ایمیل و برخی دیگر از برنامه‌های خود دچار مشکلات اساسی در سطح جهانی شد.

شاخص دلار آمریکا روز گذشته به روند نزولی خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته رسید. در بازارهای مهم خارجی نفت خام آتی ژانویه نیمکس با کاهش قیمت به 46.50 دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده هم در محدوده 0.9 درصدی معامله شد.

 طلا

(روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی از لحاظ مزیت فنی کلی کوتاه مدت قرار گرفته، اگرچه مزیت صعودی کمرنگ‌تر شده و برای بازگشت به مدار مزیت صعودی نیاز به یک محرک جدید برای از سرگیری روند صعودی احساس می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی 1879.80 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 1800 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1845.60 و سطح مقاومت دوم 1850 دلار در هر اونس عنوان شده و در سمت مقابل سطح پشتیبانی نخست طلا رسیدن به کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی 1820 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1810 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس هم در یک سطح کلی کوتاه مدت قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی 25.015 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 21.93 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 24.365 دلار و سطح مقاومت دوم 24.75 دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی کمترین قیمت هفته گذشته یعنی 23.63 دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی 23 دلار در هر اونس قرار گرفته است.