۰ نفر

ضربه اونس طلا به سکه

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۸:۱۹
کد خبر: 489378
ضربه اونس طلا به سکه

در اولین روز هفته، سکه امامی تحت‌تاثیر حمله فروشندگان قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ سکه دو هفته پیش افزایش بالای ۱۰ درصد را تجربه کرده بود و در هفته قبل هم توانست بالای ۳ درصد رشد را به ثبت برساند. در این شرایط، افت ۵۵۰ هزار تومانی قیمت طی دو روز می‌تواند نشانگر وقوع اتفاقات جدید در بازار سکه باشد. به احتمال زیاد، معامله‌گران پس از اینکه نتوانستند سکه را از مرز ۱۳ میلیون تومان عبور دهند، به سودگیری از خریدهای قبلی خود رو‌ آورده‌اند.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز تغییر جهت انتظارات سکه‌بازان شد، کاهش بهای اونس طلا در روزهای انتهایی هفته بود. اونس طلا روز جمعه زیر مرز هزار و ۸۵۰ دلار به کار خود پایان داد و این موضوع موجب شد که امیدهای بازیگران سکه نسبت به افزایش بهای طلای جهانی، کمرنگ شود. سکه‌بازان در ابتدای هفته گذشته تصور می‌کردند که اونس با قدرت به سوی مرز هزار و ۹۰۰ دلاری حرکت خواهد کرد و حتی با این امید، خریدهای خود را بالا برده بودند؛ با این حال، اونس پس از اینکه به محدوده هزار و ۸۶۰ دلاری رفت، در معرض فروش‌های زیاد قرار گرفت و در نهایت زیر مرز حساس هزار و ۸۵۰ دلار به کار خود خاتمه داد.

در کنار افت اونس طلا باید این نکته را هم در مورد افت قیمت سکه در نظر داشت که این فلز گرانبها در هفته گذشته بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. به‌عنوان مثال، روز چهارشنبه در حالی که سکه در بازار ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود، ارزش ذاتی آن در محدوده ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. در واقع بین ارزش بازاری و ذاتی سکه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فاصله وجود داشت. طبیعی است که برخی معامله‌گران بازار انتظار داشته باشند که بازار به تدریج با تخلیه حباب رو‌به‌رو شود و سعی کند که خود را با ارزش ذاتی هماهنگ کند. افت بیش از ۲ درصدی فلز گرانبهای داخلی در روز شنبه موجب شد که حباب سکه بار دیگر به زیر یک میلیون تومان بازگردد. کاهش حباب به خوبی نشان می‌دهد که میزان تقاضا در بازار سکه کاهش پیدا کرده است. با این حال، سکه برای اینکه به این روند کاهشی ادامه دهد، نیاز دارد که قیمت دلار به زیر ۲۶ هزار تومان بازگردد.

اثر دلار روی قیمت سکه

جدا از اثر اونس طلا، روز شنبه در بازار ارز هم روند افزایشی خاصی وجود نداشت و دلار بیشتر تمایلات کاهشی از خود بروز داد. در اولین روز هفته، اسکناس آمریکایی ۸۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۶ هزار و ۲۰ تومان رسید. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب عقب نشینی دلار شد، افت نرخ حواله درهم به زیر مرز حساس ۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود. به گفته برخی از تحلیلگران فنی در صورتی که درهم بالای ۷ هزار و ۲۰۰ تومان باقی می‌ماند، انتظارات افزایشی در بازار تخفیف پیدا نمی‌کرد. در این میان، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند برای اینکه دلار در بازار داخلی نزول شدیدتری را تجربه کند،‌ نیاز به این هست که حواله درهم خط ۷ هزار تومانی را از دست بدهد. تا زمانی که درهم بین ۷ هزار تا ۷ هزارو ۲۰۰ تومان نوسان کند، به احتمال زیاد، دامنه نوسانات دلار در بازار داخلی محدود خواهد بود و کف و سقف جدیدی در بازار به ثبت نخواهد رسید. معامله‌گران در شرایط کنونی باور دارند، در صورتی که دلار محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، می‌تواند تا زیر کانال ۲۵ هزار تومان افت کند و بار دیگر در کانال ۲۴ هزار تومان قرار بگیرد.