۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی فعالان بازار طلا از آینده قیمت‌ها/ طلا تا شب یلدا ارزان می‌شود؟

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 489198
پیش‌بینی فعالان بازار طلا از آینده قیمت‌ها/  طلا تا شب یلدا ارزان می‌شود؟

قیمت‌ طلا از هفته گذشته وارد مدار صعودی شده که همه فعالان این بازار معتقدند رشد ارزش دو پارامتر اصلی تاثیرگذار، یعنی اونس جهانی و نرخ ارز منجر به افزایش قیمت طلا و سکه شده است؛ در این میان اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آینده قیمت‌ها تا شب یلدا اظهار نظر‌هایی دارند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ قیمت طلا و سکه در دوران تعطیلات بازار اصلی طلا ناشی از محدودیت‌های کرونایی، متاثر از افت نرخ ارز و طلای جهانی با ریزش قابل توجهی رو‌به‌رو شد به طوریکه طلا در آستانه یک میلیون و سکه در مرز ۱۰میلیون تومان قرار گرفت؛ بر این اساس پیش‌بینی می‌شد که بعد از بازگشایی بازار هم این روند نزولی ادامه‌دار باشد.

اما از هفته گذشته با شروع کار بازار طلا، قیمت‌ها برخلاف انتظار افزایش یافت که به گفته فعالان صنف طلا رشد قیمت‌ها صرفا متاثر از تغییر جهت نرخ ارز و اونس جهانی بوده و عامل تقاضا هیچ تاثیری در این روند نداشته است.

همچنین گفته شده که حجم تقاضا برای خرید طلا و سکه طی هفته گذشته نسبت به قبل از تعطیلات هم به شدت پایین‌تر آمده و در مقایسه با ابتدای سال حدود ۹۰درصد کاهش یافته که عمده‌ترین دلیل آن افزایش بیش از حد قیمت‌ها و افت توانایی خرید مردم بوده است.

حالا با توجه به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم و همه ساله در این روز‌ها بازار طلا با افزایش تقاضا همراه بوده، در این گزارش به بررسی وضعیت بازار طلای امسال خواهیم پرداخت.

رییس اتحادیه طلا؛ یلدا تاثیری بر تقاضا نخواهد گذاشت

در این میان ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و افت توانایی خرید مردم، و همچنین وجود بیماری کرونا امسال با تقاضای چندانی برای خرید طلا و سکه به مناسبت شب یلدا مواجه نخواهیم شد.

محمدولی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با توجه به رشد نرخ ارز و اونس جهانی، پیش‌بینی می‌شود که در هفته پایانی آذر ماه قیمت طلا و سکه هم با اندکی افزایش همراه باشد.

نایب رییس اتحادیه طلا؛ احتمال ثبات قیمت‌ها در هفته پایانی آذر

مسعود یزدانی، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم درباره وضعیت تقاضا و قیمت طلا در هفته پایانی آذر ماه اظهار کرد: از اواخر هفته گذشته تقاضا برای خرید طلا و سکه اندکی افزایش یافته، حالا اگر طی هفته جاری نرخ ارز و اونس جهانی تغییر نکند، قیمت طلا و سکه هم ثبات خواهد داشت و احتمال رشد جزیی تقاضا هم وجود دارد.

نایب رییس دوم اتحادیه طلا؛ نرخ دلار کاهش یابد طلا هم ارزان خواهد شد

در همین رابطه محمد کشتی آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند بازار طلا در آخرین هفته آذر ماه بیان کرد: در حال حاضر روند اونس جهانی و نرخ ارز صعودی است و با این شرایط نمی‌توان انتظار کاهش قیمت طلا و سکه را داشت.

او اصافه کرد: از طرفی تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به شدت افت کرده و سکه هم خریدار چندانی ندارد؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که امسال برای شب یلدا بازاری همچون سال‌های قبل داشته باشیم.

کشتی‌آرای تاکید کرد: همانطور که قبلا گفته‌ایم، اگر مجددا روند بازار ارز نزولی شود و ارزش اونس جهانی همچون دو هفته پیش کاهش یابد، طلا و سکه هم ارزان خواهد شد.

دبیر اتحادیه طلا؛ با قیمت‌های فعلی کسی به فکر خرید طلا برای یلدا نیست

در این راستا نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز تصریح کرد: قیمت‌‌ها نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و به همین دلیل کسی قادر به خرید طلا و سکه به عنوان کادوی شب یلدا نیست.

او خاطرنشان کرد: البته با توجه به کاهش قیمت‌ها طی دو هفته گذشته، باز هم می‌توان به بازگشت بازار به مدار نزولی امیدوار بود، اگر بازار ارز روند با ثباتی را طی کند و اونس جهانی نیز اندکی عقب‌نشینی کند، قیمت طلا و سکه نی ارزان خواهد شد؛ در این صورت احتمال رشد جزیی تقاضا هم وجود دارد.